• English
    • Persian
  • Persian 
    • English
    • Persian
  • ورود
مشاهده آیتم 
  •   صفحه اصلی مخزن دانش
  • School of Dentistry
  • Theses(D)
  • مشاهده آیتم
  •   صفحه اصلی مخزن دانش
  • School of Dentistry
  • Theses(D)
  • مشاهده آیتم
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

مقایسه اثربخشی دو شیوه آموزشی سخنرانی و ارائه پمفلت به والدین در مورد رعایت عادات بهداشت دهان کودکان مقطع آمادگی شهرستان شبستر بر سلامت دهان ودندان‌ها

Thumbnail
نمایش/بازکردن
Milad Emami thesis.pdf (1.384Mb)
تاریخ
1401
نویسنده
امامی, میلاد
Metadata
نمایش پرونده کامل آیتم
چکیده
پوسیدگی دندانی به عنوان یک اپیدمی خاموش و مرتبط با سلامت عمومی بوده و نیاز به توجه ویژه‌ای دارد. علی‌رغم بهبود نسبی وضعیت سلامت دهان و دندان در جهان، مشکلات ناشی از آن هم در کشورهای توسعه یافته و هم در کشورهای در حال توسعه به قوت خود باقی است. تاکنون مداخله‌ای در راستای مقایسه اثربخشی دو شیوه آموزشی سخنرانی و ارائه پمفلت به والدین، انجام نگرفته است. هدف مطالعه‌ی حال حاضر مقایسه اثربخشی دو شیوه آموزشی سخنرانی و ارائه پمفلت به والدین در مورد رعایت عادات بهداشت دهان کودکان مقطع آمادگی بر سلامت دهان و دندان‌ها است. مواد و روش اجرا: این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی 40 نفر از بچه‌های مقطع آمادگی شهرستان شبستر و والدین آنها انجام گرفت. به منظور این کار، شاخص ساده شده بهداشت دهان (OHI-s) این افراد را اندازه گرفته سپس این تعداد افراد به صورت تصادفی به دو گروه 20 نفری تقسیم شدند. گروه اول، آموزش رعایت عادات بهداشت دهان را از طریق سخنرانی و گروه دوم، از طریق ارائه پمفلت این آموزش را دریافت کردند. در نهایت، بعد از 6 هفته شاخص ساده شده بهداشت دهان تمام کودکان دوباره ارزیابی شد. یافته ها: 70 درصد (28 نفر) از والدین مرد و 30 درصد (12 نفر) آنها زن بودند. 55 درصد (22 نفر) دارای تحصیلات دیپلم و 45 درصد (18 نفر) دارای تحصیلات لیسانس بودند. میانگین شاخص دبری برای هر دو گروه سخنرانی و ارائه پمفلت در انتهای مطالعه نسبت به ابتداء آن، به صورت معنی داری کاهش یافت (p-value <0.001)، اما این کاهش بین دو گروه معنی دار نبود (p-value=0.772). میانگین شاخص جرم برای هر دو گروه سخنرانی و ارائه پمفلت در انتهای مطالعه نسبت به ابتداء آن، به صورت معنی داری کاهش یافت (p-value <0.001)، اما این کاهش بین دو گروه معنی دار نبود (p-value=0.563). در نهایت میانگین OHI-s برای هر دو گروه سخنرانی و ارائه پمفلت در انتهای مطالعه نسبت به ابتداء آن، به صورت معنی داری کاهش یافت (p-value <0.001)، اما این کاهش بین دو گروه معنی دار نبود (p-value=0.907). نتیجه گیری: این مطالعه مداخله‌ای، نشان داد که آموزش والدین به هر دو روش سخنرانی و ارائه پمفلت، تأثیر گذار بوده و کاهش شاخص‌های دبری، جرم و در نهایت شاخص OHI-s مشاهده شد. از سویی دیگر، این کاهش‌ها بین دو گروه معنی دار نبوده و تفاوت چشمگیری بین نتایج دو نوع آموزش مشاهده نشد.
URI
https://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/68239
Collections
  • Theses(D)

مخزن دانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نرم افزار دی اسپیس، کپی رایت 2018 ©  
تماس با ما | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

مرور

همه مخزنجامعه ها و مجموعه هابراساس تاریخ انتشارنویسنده هاعنوانهاموضوعاین مجموعهبراساس تاریخ انتشارنویسنده هاعنوانهاموضوع

حساب من

ورودثبت نام

مخزن دانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نرم افزار دی اسپیس، کپی رایت 2018 ©  
تماس با ما | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV