مقایسه اثربخشی دو شیوه آموزشی سخنرانی و ارائه پمفلت به والدین در مورد رعایت عادات بهداشت دهان کودکان مقطع آمادگی شهرستان شبستر بر سلامت دهان ودندانها
Abstract
پوسیدگی دندانی به عنوان یک اپیدمی خاموش و مرتبط با سلامت عمومی بوده و نیاز به توجه ویژهای دارد. علیرغم بهبود نسبی وضعیت سلامت دهان و دندان در جهان، مشکلات ناشی از آن هم در کشورهای توسعه یافته و هم در کشورهای در حال توسعه به قوت خود باقی است. تاکنون مداخلهای در راستای مقایسه اثربخشی دو شیوه آموزشی سخنرانی و ارائه پمفلت به والدین، انجام نگرفته است. هدف مطالعهی حال حاضر مقایسه اثربخشی دو شیوه آموزشی سخنرانی و ارائه پمفلت به والدین در مورد رعایت عادات بهداشت دهان کودکان مقطع آمادگی بر سلامت دهان و دندانها است.
مواد و روش اجرا:
این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی 40 نفر از بچههای مقطع آمادگی شهرستان شبستر و والدین آنها انجام گرفت. به منظور این کار، شاخص ساده شده بهداشت دهان (OHI-s) این افراد را اندازه گرفته سپس این تعداد افراد به صورت تصادفی به دو گروه 20 نفری تقسیم شدند. گروه اول، آموزش رعایت عادات بهداشت دهان را از طریق سخنرانی و گروه دوم، از طریق ارائه پمفلت این آموزش را دریافت کردند. در نهایت، بعد از 6 هفته شاخص ساده شده بهداشت دهان تمام کودکان دوباره ارزیابی شد.
یافته ها: 70
درصد (28 نفر) از والدین مرد و 30 درصد (12 نفر) آنها زن بودند. 55 درصد (22 نفر) دارای تحصیلات دیپلم و 45 درصد (18 نفر) دارای تحصیلات لیسانس بودند. میانگین شاخص دبری برای هر دو گروه سخنرانی و ارائه پمفلت در انتهای مطالعه نسبت به ابتداء آن، به صورت معنی داری کاهش یافت (p-value <0.001)، اما این کاهش بین دو گروه معنی دار نبود (p-value=0.772). میانگین شاخص جرم برای هر دو گروه سخنرانی و ارائه پمفلت در انتهای مطالعه نسبت به ابتداء آن، به صورت معنی داری کاهش یافت (p-value <0.001)، اما این کاهش بین دو گروه معنی دار نبود (p-value=0.563). در نهایت میانگین OHI-s برای هر دو گروه سخنرانی و ارائه پمفلت در انتهای مطالعه نسبت به ابتداء آن، به صورت معنی داری کاهش یافت (p-value <0.001)، اما این کاهش بین دو گروه معنی دار نبود (p-value=0.907).
نتیجه گیری:
این مطالعه مداخلهای، نشان داد که آموزش والدین به هر دو روش سخنرانی و ارائه پمفلت، تأثیر گذار بوده و کاهش شاخصهای دبری، جرم و در نهایت شاخص OHI-s مشاهده شد. از سویی دیگر، این کاهشها بین دو گروه معنی دار نبوده و تفاوت چشمگیری بین نتایج دو نوع آموزش مشاهده نشد.