مقایسه نقاط پرخطر حوادث ترافیکی در کلانشهر تبریز در سالهای ۱۳۹۹-۱۴۰۰
Abstract
این مطالعه ممکن است حداقل اطلاعات اولیه در مورد وضعیت فعلی حوادث رانندگی در تبریز را فراهم کند که ممکن است ارگانهای مربوطه را قادر به بررسی مجدد سیستم کلی شبکه های حمل و نقل شهری و جریان ترافیک کنند. بنابراین ، مشکل اساسی شناسایی آن RTABS ها در کلانشهر تبریز و هر یک از شهرکهای تبریز است.
بنابراین، بر آن شدیم تا مقایسه نقاط پرخطر حوادث ترافیکی در کلانشهر تبریز در سالهای 1399-1400 را انجام دهیم.
روش اجرا: در این مطالعه که یک مطالعه مشاهده ای-مقطعی- تحلیلی می باشد، تمامی اطلاعات شامل درخواست اعزام کد (آمبولانس) به محل تصادف و مستندات حادثه و بیماران که در برگه ماموریت پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی و مرکز دیسپچ در طی سال 1399 و 1400 ثبت گردیده استخراج و در چک لیست طراحی شده وارد می گردد. متغیرهای مورد مطالعه، سن و جنس بیماران، نوع ترومای حادث شده (تصادف خودرو با خودرو، خودرو با عابر، واژگونی، تصادف خودرو با موتورسیکلت، واژگونی موتورسیکلت)، محل حادثه (آدرس دقیق منطقه) و علت بروز حادثه بنا به گزارش پلیس راهنمایی رانندگی می باشد.
سپس داده های سال 1399 با سال 1400 مقایسه می گردد، هدف از این مقایسه، مشاهده کاهش یا افزایش حادثه در نقاط سیاه ترافیکی، اضافه شدن محل جدید به نقاط سیاه یا کاسته شدن از تعداد نقاط سیاه و علت این تغییرات می باشد.
نتایج: در این مطالعه، در سال1399 به تعداد 5423 ماموریت انجام شد که 6/17 % از آن در منطقه 7 و 9/16 % در منطقه 4 و 2/12 % در منطقه 6 انجام شده است. در سال 1400 تعداد 6611 ماموریت انجام شده 6/16 % از آن در منطقه 7و 4 رخ داده و 6/12 % در منطقه 6 رخ داده است. نسبت مرد به زن 1:3 در هر دو سال بود. در هر دو سال میانگین سنی در حدود 15± 35 سال بود.