• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Health and Nutrition
  • Theses(HN)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Health and Nutrition
  • Theses(HN)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

تاثیر برنامه "آموزش سلامت قاعدگی" با بهره گیری از رویکرد ارتقای مهارت‏های ارتباطی مادر-دختر بر آگاهی و عملکرد دختران نوجوان در زمینه سلامت قاعدگی

Thumbnail
View/Open
ASRIN1.pdf (3.139Mb)
Date
1399
Author
اسماعیل پور, اسرین
Metadata
Show full item record
Abstract
اولین قاعدگی یا منارک برای دختران نوجوان اغلب ترسناک و آسیب زا است چون معمولا بدون آگاهی آنان از قاعدگی اتفاق می افتد. فقدان دانش و آگاهی قابل تاملی در دختران نوجوان در مورد قاعدگی وجود دارد ﻋﺪم آﮔﺎﻫﯽ دﺧﺘﺮان از ﻣﮑﺎﻧﯿﺴﻢ ﻫﺎي دوران بلوغ و قاعدگی، ﺑﺎﻋﺚ ﺑﺴﯿﺎري از ﻣﺸﮑﻼت ﺟﺴﻤﯽ،روانی و رفتاری وحتی افزایش سندرم پیش از قاعدگی‏می شود. رابطه منطقی و صمیمی مادر-دختر به خصوص در مراحل اصلی رشد مانند نوجوانی و بلوغ بسیار موثر است مادران الگوی دختران خود هستند و بر تصمیم¬گیری نوجوان در خصوص رفتارهای بهداشتی آنان تاثیر می گذارد بنابراین هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر برنامه " آموزش سلامت قاعدگی" با بهره گیری از رویکرد ارتقای مهارتهای ارتباطی مادر-دختر بر آگاهی و عملکرد دختران نوجوان بود‏. روش کار و مواد‏ این مطالعه از نوع مطالعات مداخله ای و از نوع مطالعات قبل و بعد به همراه گروه کنترل بود نمونه این پژوهش شامل 190 نفر از دختران 12- 14 ساله بوکان بود که در دو گروه (گروه کنترل 95 نفر و گروه آزمایش 95 نفر) وارد شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های میزان آگاهی و عملکرد دختران نوجوان درباره سلامت قاعدگی ، ‏ و ‏ و والد– فرزندی استفاده شد. برای تمام آزمون ها سطح معنی داری کمتراز 5/0 در نظر گرفته شد واز نرم افزار استفاده گردید. یافته‏ها‏ نتایج این مطالعه نشان داد که مهارتهای ارتباطی مادران در گروه مداخله در مقایسه با گروه شاهد افزایش یافته‏میانگین: 74/135 ، 012/0‏همچنین نشانه های سندرم پیش از قاعدگی در دختران گروه مداخله در مقایسه با گروه شاهد کاهش یافته است. میانگین: 932/9، (p-value‏): 005/0‏ نتیجه‏گیری ‏بر اساس نتایج این مطالعه ارتقای مهارتهای ارتباطی مادر- دختر در ارتقای سلامت قاعدگی دختران موثر و به عنوان یک راهبرد یا روش مناسب در برنامه های بهداشت مدارس به کار گرفته شده است‏
URI
https://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/68144
Collections
  • Theses(HN)

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • بررسی وضعیت سیکل های قاعدگی ، شیوع دیسمنوره و سندرم پیش از قاعدگی در زنان کادر بیمارستان طالقانی و زنان مراجعه کننده به درمانگاه در زمستان1378 

    اولاد صاحبمدارک, الهه (دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پزشکی, 1379)
    [بدون چکیده]
  • اثرات سیکل قاعدگی بر روی آسم 

    حجازی, محمداسمعیل (دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پزشکی, 1379)
    [بدون چکیده]
  • بررسی تاثیر استرسهای روانی در ایجاد اختلالات قاعدگی در دانشجویان پزشکی سال اول دانشگاه تبریز 

    Unknown author (دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پزشکی, 1381)
    این پژوهش از نوع گذشته نگر و با هدف بررسی رابطه استرس با بروز اختلالات قاعدگی ، در دانشجویان پزشکی سال اول و مقایسه شدت استرس ، در دو گروهمورد(دارای اختلال قاعدگی) و شاهد ( بدون اختلال قاعدگی)، با استفاده از پرسشنامه فشار ...

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV