ذهن آگاهی و تابآوری تحصیلی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
Abstract
ذهنآگاهی و تابآوری دو فاکتور مهم در تعیین کیفیت زندگی افراد از جمله دانشجویان پزشکی محسوب میشود. در این مطالعه هدف بررسی میزان ذهنآگاهی و تابآوری بر اساس پرسشنامههای فرایبورگ و ساموئلز و تعیین ارتباط این فاکتورها با ویژگیهای دموگرافیک این دانشجویان بود.
روش کار: به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه تابآوری تحصیلی ساموئلز و پرسشنامه ذهن آگاهی فرایبورگ استفاده شد. بدین منظور تعداد 300 سری پرسشنامه ساموئلز و فرایبورگ به صورت چاپی و آنلاین تهیه شده و در دسترس دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز که در سال 1400 مشغول تحصیل پزشکی بودند قرار گرفته شد.
یافته ها: متوسط نمره پرسشنامه ذهنآگاهی در بین کل دانشجویان 35 و متوسط نمره پرسشنامه تابآوری بین کل دانشجویان 88 بود. تفاوت معنیداری از نظر نمره پرسشنامه ذهنآگاهی بین هیچ یک از گروههای دانشجویان از نظر ویژگیهای دموگرافیک مورد مطالعه یافت نشد. این در حالی است که متوسط نمره حاصل از پرسشنامه تابآوری در بین دانشجویان دختر به طور معنیداری بیشتر از دانشجویان پسر بود. بین ذهن آگاهی و تاب آوری تحصیلی همبستگی مثبت و معنی دار وجود داشت.