• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Management and Medical Informatics
  • theses
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Management and Medical Informatics
  • theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

بررسی تاثیر جامعه پذیری سازمانی کتابداران شاغل در کتابخانه های دانشگاهی و عمومی تبریز در موفقیت شغلی آنها

Thumbnail
View/Open
سمیه حق پرست.pdf (2.549Mb)
Date
1400/11/04
Author
حق پرست, سمیه
Metadata
Show full item record
Abstract
چکیده فارسی مقدمه: جامعه پذیری سازمانی فرایند یادگیری دانش، مهارت ها، فرهنگ و وظایف مربوط به یک سازمان است که افراد برای رسیدن به موفقیت در شغل خویش ناگزیر از فرا گرفتن آن هستند. تلاش های مربوط به جامعه پذیری در کتابخانه ها برای رسیدن به موفقیت شغلی است و در این رابطه، توجه صرف به یکی از عوامل عینی و یا ذهنی کافی نیست؛ بلکه باید این دو را باهم در نظر گرفت. هدف: هدف این پژوهش « بررسی تاثیر جامعه پذیری سازمانی کتابداران شاغل در کتابخانه های دانشگاهی و عمومی تبریز در موفقیت شغلی آنها» می باشد. روش کار و مواد: این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری، کتابداران شاغل در کتابخانه های عمومی و دانشگاهی شهر تبریز می باشد. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه های جمعیت شناختی، جامعه پذیری سازمانی چائو و موفقیت شغلی هرزبرگ بود. جمع آوری داده ها در کتابخانه های دانشگاهی به صورت حضوری و در کتابخانه های عمومی به دو صورت حضوری و اتوماسیون صورت گرفت. جهت بررسی متغیرهای تحقیق، از آزمون کلموگروف- اسمیرنوف استفاده گردید و با توجه به نرمال بودن داده ها، از آزمون های پارامتریکT تک نمونه و همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار SPSS بهره گرفته شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که جامعه پذیری سازمانی کتابداران هم در کتابخانه های عمومی و هم دانشگاهی، در سطح مطلوبی قرار دارد. از طرفی، بین ویژگی های جمعیت شناختی و جامعه پذیری سازمانی کتابداران در هر دو نوع کتابخانه، رابطه مثبت مشاهده نگردید. همچنین، هم در کتابخانه های عمومی و هم در کتابخانه های دانشگاهی، بین موفقیت شغلی و جامعه پذیری سازمانی کتابداران رابطه مثبت وجود داشت. نتیجه گیری: اگر کتابداران، ارزش های سازمان و هنجارها و قوانین آن را یاد بگیرند و سازمان نیز، مهارت ها و اطلاعات لازم را به آنان انتقال دهد، و از طرفی برآوردن نیازهای کتابداران هم از بعد حسی و درونی و هم از بعد عینی و بیرونی باعث می شود کتابداران جامعه پذیری بهتری داشته و در نهایت، موفقیت شغلی آنان بیشتر خواهد شد.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:80/xmlui/handle/123456789/67233
Collections
  • theses

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV