اجرا و اثربخشی بسته ی آموزشی چندرسانه ای در زمینهی رفتار و اخلاق حرفه ای برای دانشجویان پرستاری
Abstract
چکیده مقدمه: دانشجویان پرستاری برای شناسایی و مقابله با چالش های اخلاقی و ارائه مراقبت جامع به بیماران در نقش آینده خود بهعنوان پرستار، باید از حساسیت، تصمیم گیری اخلاقی و رفتار حرفه ای بالایی برخوردار باشند. از طرفی با شیوع پاندمی کووید-19، خلأ عدم دسترسی به برنامه های اثربخش مجازی بهویژه در حوزه آموزش درس اخلاق عملی بیشتر احساس شد، لذا مطالعه حاضر باهدف اجرا و ارزشیابی اثربخشی بسته آموزشی چندرسانه ای در زمینه ی رفتار و اخلاق حرفه ای برای دانشجویان پرستاری انجام شد.روش مطالعه: پژوهش حاضر یک مطالعه شبه تجربی از نوع قبل و بعد می باشد. نمونه ها دانشجویان ترم دوم کارشناسی پرستاری دارای واحد اخلاق پرستاری و ارتباطات حرفه ای در دانشكده پرستاری و مامایي دانشگاه علوم پزشكي تبریز بودند. با توجه به حجم نمونه برآورد شده با نرمافزار G-power ، 40 نفر از دانشجویان واجد شرایط ورود به مطالعه به روش نمونه-گیری در دسترس انتخاب شدند. پیشآزمون بهصورت مجازی با استفاده از پرسشنامه های حساسیت اخلاقی (MSQ: Moral Sensitivity Questionnaire)، تصمیمگیری اخلاقی crisham (NDT: Nursing Dilemma Test) و رفتار حرفه¬ای (NSPBS,nursing student professional behaviors) انجام گرفت. سپس برنامه آموزشی تعیینشده بهصورت مجازی و آنلاین به اجرا درآمد. دو هفته بعد از اجرای برنامه آموزشی، پسآزمون برای سنجش حساسیت، تصمیمگیری اخلاقی و رفتار حرفه ای دانشجویان پرستاری با استفاده از همان پرسشنامه ها و بهصورت مجازی انجام شد.یافته ها: یافته های حاصل از پژوهش نشان داد میانگین نمرات هر سه متغیر حساسیت، تصمیمگیری اخلاقی و رفتار حرفهای دانشجویان بعد از مداخله افزایش داشت. تفاوت نمرات قبل و بعد مداخله در هر سه متغیر مطالعه معنی دار بود (001/0P<).نتیجه گیری: نتایج مطالعه مبین تأثير مثبت آموزش با استفاده از بسته آموزشی چندرسانه ای در ارتقاء حساسیت، تصمیمگیری اخلاقی و رفتار حرفه ای دانشجویان پرستاری بود. لذا از بسته آموزشی چندرسانه ای مي توان بهعنوان جايگزين يا مكمل آموزش سنتي در تدریس واحد اخلاق پرستاری و ارتباطات حرفه ای دانشجویان پرستاری استفاده نمود.