اجرا و ارزشیابی اثربخشی بسته آموزشی چندرسانه ای در زمینه اصول اخلاق زیستی برای دانشجویان پرستاری
Abstract
چکیده
مقدمه و هدف: دانشجویان پرستاری برای شناسایی و مقابله با چالش های اخلاقی و ارائه مراقبت جامع به بیماران در نقش آینده خود به عنوان پرستار، باید از سطح آگاهی، حساسیت و استدلال اخلاقی بالایی برخوردار باشند. از طرفی با شیوع پاندمی کووید-19 خلاء عدم دسترسی به برنامه های اثربخش مجازی به ویژه در حوزه آموزش درس اخلاق عملی بیشتر احساس شد، لذا مطالعه حاضر با هدف اجرا و ارزشیابی اثربخشی بسته آموزشی چندرسانه ای در زمینه اصول اخلاق زیستی برای دانشجویان پرستاری انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه شبه تجربی از نوع قبل و بعد می باشد. نمونه ها دانشجویان ترم دوم کارشناسی پرستاری دارای واحد اخلاق پرستاری و ارتباطات حرفه ای در دانشكده پرستاری و مامایي دانشگاه علوم پزشكي تبریز بودند. با توجه به حجم نمونه برآورد شده با نرم-افزار G.Power، 40 نفر از دانشجویان واجد شرایط ورود به مطالعه به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. پیش آزمون به صورت مجازی با استفاده از پرسشنامه های سنجش آگاهی اخلاقی (محجل اقدم و همکاران)، حساسیت اخلاقی (MSQ: Moral Sensitivity Questionnaire) و استدلال اخلاقی crisham (NDT: Nursing Dilemma Test) انجام گرفت. سپس برنامه آموزشی تعیین شده (آموزش الکترونیکی مباحث درسی با استفاده از بسته آموزشی چندرسانه ای اصول چهارگانه اخلاق زیستی) بصورت مجازی و آنلاین به اجرا درآمد. دو هفته بعد از اجرای برنامه آموزشی، پس آزمون برای سنجش آگاهی، حساسیت و استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری با استفاده از همان پرسشنامه ها و به صورت مجازی انجام شد.یافته ها: یافته های حاصل از پژوهش نشان داد میانگین نمرات هر سه متغیر آگاهی، حساسیت و استدلال اخلاقی دانشجویان بعد از مداخله افزایش داشت. تفاوت نمرات قبل و بعد مداخله در متغیر حساسیت و استدلال اخلاقی معنی دار بود (001/0P<) ولی این تفاوت در متغیر آگاهی اخلاقی معنی دار نبود (058/0P =).نتیجه گیری: نتایج مطالعه مبین تاثیر مثبت آموزش با استفاده از بسته آموزشی چندرسانه ای در ارتقاء آگاهی، حساسیت و استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری بود. لذا از بسته آموزشی چندرسانه ای مي توان به عنوان جايگزين يا مكمل آموزش سنتي در تدریس واحد درسی اصول اخلاق حرفه ای دانشجویان پرستاری استفاده نمود.19