درک و نگرش پرستاران، پزشکان و بیماران از نقش تجویزگری پرستاری در بخش های ویژه مراکز آموزشی درمانی تبریز در سال 1398
Abstract
چکیده: مقدمه: تجویز و نسخه نویسی یکی از نقش هایی که در طول دو دهه اخیر پرستاران کسب کردهاند و روز به روز گستره مسئولیت آن رو به افزایش است.، با این وجود نسخه نویسی پرستاری هنوز در خیلی از کشورها واژه ای جدید است. این مطالعه ای با هدف بررسی درک و نگرش پرستاران، پزشکان و بیماران بخش های ویژه مراکز آموزشی درمانی شهر تبریز نسبت به نقش تجویزگری پرستاری انجام شد.روش بررسی: این پژوهش یك مطالعه توصیفی- تحلیلی استکه با مشارکت 280 نفر از پرستاران، پزشکان و بیماران (به ترتیب 152، 53، و 75 نفر)که با روش نمونه گیری تصادفی خوشهای از بخش های ویژه (ICUو CCU) مراکز آموزشی درمانی الزهرا، امامرضا، سینا، شهدا، شهید مدنی و رازی تبریز انتخاب شدند، انجام گرفت. در این پژوهش به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه تجویز توسط پرستاران (شامل دو قسمت درک و نگرش نسبت به تجویز پرستاری) استفاده شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSSنسخه 22 و آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تی تست، آنووا) تجزیه تحلیل شدند.یافته ها: میانگین نمره ی کل درک پرستاران، بیماران و پزشکان نسبت به تجویز به ترتیب85/1 ± 41/15، 31/2 ± 45/16 ،7/1±74/14 (از دامنه ی قابل کسب 24-12) و میانگین نمره کل نگرش پرستاران، پزشکان و بیماران نسبت به تجویز به ترتیب 68/3 ± 62/40 ،92/5 ± 98/37، 39/4±38/39 (از دامنه ی قابل کسب 50-10) بود. علاوه براین نتایج نشان داد که میانگین نمره کل درک نسبت به تجویز پرستاری در پزشکان بیشتر از پرستاران (002/0= P) و بیماران (000/0= P) شرکت کننده در این مطالعه بود. همچنین میانگین نمره ی کل نگرش نسبت به تجویز پرستاری در بین پرستاران بیشتر از پزشکان (000/0= P) و بیماران(05/0<P) شرکت کننده در پژوهش کنونی بود.نتیجه گیری: نتایج مطالعه ی کنونی نشان داد که هر چند درک و نگرش پرستاران، پزشکان و بیماران نسبت به نقش تجویزگری پرستاران تا حدودی متفاوت است، ولی بطور کلی هر سه گروه از درک و نگرش نسبتا مطلوبی نسبت این نقش برخوردار بودند. این امر می تواند در برنامه ریز ی های آتی جهت برخورداری پرستاران از حق تجویز مورد استفاده قرار گیرد.