ارزیابی میزان توانمندی شغلی دانش آموختگان رشته کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی مقطع کارشناسی ارشد
Abstract
خلاصه فارسی
مقدمه و هدف: ارزیابی توانمندیهای شغلی پس از فارغالتحصیل شدن و درهنگام اشتغال به کار اهمیت زیادی دارد. مطالعه حاضر به منظور ارزیابی میزان توانمندی شغلی دانش آموختگان رشته کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی مقطع کارشناسی ارشد در سال 97 انجام شده است.
روش کار و مواد: مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی میباشد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بر اساس بیانیه انجمن کتابخانههای پزشکی سال 2017 بود که پس از تایید روایی و پایایی آن توسط 62 نفر دانش آموخته و 23 نفر همکار دانش آموختگان تکمیل گردید. برای آنالیز دادههای جمع آوری شده از نرم افزار SPSS نسخه22 و آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، تی زوجی، تی گروههای مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه استفاده شد.
یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد که میزان توانمندی شغلی دانش آموختگان هم از نظر خود آنها و هم از نظر همکاران نسبتا مطلوب و اختلاف میان آنها معنیدار میباشد (05/0> P value) بدین صورت که همکاران میزان توانمندی دانش آموختگان را بیشتر از خود آنها ارزیابی کردند، بیشترین میزان توانمندی از دیدگاه دانش آموختگان در بعد مهارت خدمات اطلاعاتی (65/0±62/3) و از دیدگاه همکاران در بعد پژوهش و عملکرد مبتنی بر شواهد (۸۱/0±26/۴) به دست آمد. بین توانمندی شغلی و اهمیت آن از دیدگاه هر دو گروه دانش آموخته و همکار تفاوت معنیدار وجود داشت (05/0> P value) بدین معنی که انتظارات بیشتر از ادراکات بود. دانش آموختگانی که با رشته کارشناسی کتابداری یا کتابداری پزشکی وارد دانش آموختگی ارشد شده بودند تواناتر از سایر دانش آموختگان بودند. دانش آموختگان فارغالتحصیل در مهارت مدیریت اطلاعات، مدیریت و رهبری و پژوهش و عملکرد مبتنی بر شواهد تواناتر از دانش آموختگان در حال تحصیل بودند. بین سابقه کار دانش آموختگان و توانمندی شغلی و اهمیت آن همبستگی مثبت مشاهده شد (05/0r>). بین سن و مهارتهای مدیریت و رهبری (031/0r=)، پژوهش و عملکرد مبتنی بر شواهد (030/0r=)، حرفهایگری اطلاعات سلامت (025/0r=) همبستگی مثبت مشاهده شد.
نتیجهگیری: انتظاراتی که دانش آموختگان در محیط کار از خود دارند بیشتر از میزان توانمندی است که از خود نشان میدهند همچنین دانش آموختگان در حوزههای نوین اطلاعرسانی و حرفهایگرایی نیاز به ارتقا دارند؛ لذا بازنگری در کوریکولوم آموزشی این رشته براساس موارد فوق میتواند به بهبود توانمندیهای دانش آموختگان کمک کند.