مقايسه تاثير كتاب درماني با تمركز بر افزايش مهارتهاي حل مسئله اجتماعي در كودكان عادي با كودكان مبتلا به اختلال بيش فعالي/عدم تمركز تحت درمان با متيل فنيديت
Abstract
چکیده
مقدمه: افراد در تمامی مراحل زندگی اجتماعی با مشکلات متعددی روبرو میشوند مهارت های حل مسئله اجتماعی یکی از مهارت هایی است که می تواند به او ﻛﻤﻚ ﻛﻨﺪ ﺗﺎ در ﻣﺸﻜﻼت پيش بيني ﻧﺸﺪه راه حل آن را بیابد. کتاب درماني از شيوه هاي نوينی است که می تواند به افراد کمک کند تا با مشکلاتشان کنار آیند و با الگوبرداری از شخصیت های داستان برای برطرف کردن آن ها راه حل پیدا کنند.
هدف: هدف از پژوهش حاضر مقایسه تاثير كتاب درماني با تمركز بر افزايش مهارتهاي حل مسئله اجتماعي در كودكان عادي با كودكان مبتلا به اختلال بيش فعالي/عدم تمركز تحت درمان با متيل فنيديت می باشد.
روش کار و مواد: در این مطالعه مداخله ای، از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل، 50 کودک رده سنی 6 تا 8 سال مشغول به تحصیل در مدارس پیش دبستانی و ابتدایی شهر تبریز و 43 کودک مبتلا به بیش فعالی مراجعه کننده به کلینیک های روانپزشکی انتخاب شدند و به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم بندی شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه حل مسئله اجتماعی والی گردآوری شد. آزمون آماری استفاده شده در این مطالعه آزمون T زوجی و تحلیل رگرسیون خطی می باشد که با نرم افزار آماری استاتا ورژن 13 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
یافته ها: نتایج نشان داد که مداخله کتاب درمانی مهارت های حل مسئله اجتماعی کودکان عادی و کودکان بیش فعال را به طور معناداری افزایش داده و این اثر تا یک هفته بعد از مداخله در کودکان عادی نیز تداوم داشته است.
نتیجه گیری: از یافته های به دست آمده می توان نتیجه گرفت که مداخله کتاب درمانی میزان مهارت های حل مسئله اجتماعی کودکان را افزایش می دهد و ابتلا به اختلال بیش فعالی از عوامل موثر در اثربخشی این مداخله است.