• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

بررسی میزان رعایت شان بیماران در بخش‌های اورژانس مراکز آموزشی درمانی تبریز از دیدگاه پرستاران و بیماران

Thumbnail
View/Open
پ957پایانامه محمود راستین.pdf (1.244Mb)
مجوز نشر الهام محمودی.jpeg (298.5Kb)
Date
1401
Author
محمودی راستین, الهام
Metadata
Show full item record
Abstract
چکیده مقدمه: احترام به شان و منزلت انسان یکی از اصول اخلاقی و وظیفه حرفه‌ای هر پرستار است و زمانی که پرستار برای همه بیماران ارزش قائل بوده و به آنها احترام بگذارد، شأن انسان در محیط بهداشتی درمانی تجلی پیدا می‌کند. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان رعایت شان بیماران در بحش های اورژانس مراکز آموزشی درمانی تبریز از دیدگاه پرستاران و بیماران انجام شد. روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی می باشد که با مشارکت 100 نفر از پرستاران شاغل در اورژانس (به شکل تصادفی) و 165 نفر از بیماران مراجعه کننده به بخش‌های اورژانس (به شکل در دسترس) انجام شد. در این مطالعه از پرسشنامه بررسی وضعیت شان بیماران از دیدگاه پرستاران و پرسشنامه بررسی شان بیماران از دیدگاه بیماران استفاده شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS 23 تجزیه تحلیل شدند. به منظور دسته بندی و خلاصه نمودن داده ها از آمار توصیفی مانند جداول توزیع فراوانی و جهت مقایسه میانگین متغیر در دو گروه از آزمون تی مستقل و در متغیر های بیش از دو گروه از آزمون ANOVA استفاده شد. نتایج : 59 نفر (59%) از پرستاران و 92 نفر (7/55%) از بیماران که در این مطالعه حضور داشتند زن بودند. میانگین کلی نمره رعایت شان بیماران از دیدگاه پرستاران 385/0 ± 266/2 بود (کمترین نمره 0 و بیشترین نمره 3) . همچنین، میانگین کلی نمره رعایت شان بیماران از دیدگاه بیماران 369/0 ± 916/1 می باشد (کمترین نمره 0 و بیشترین نمره 3) که هر دو نشاندهنده وضعیت مطلوب رعایت شان بیماران می باشد. علی رغم مطلوب بودن میزان رعایت شان بیماران از سوی پرستاران، بین دیدگاه پرستاران و بیماران تفاوت معنی داری وجود داشت(05/0>P). علاوه بر این نتایج نشان داد که "نام بیمارستانی" که پرستاران در آنجا مشغول به فعالیت هستند با میزان رعایت شان بیماران از سوی پرستاران ارتباط معناداری دارد(05/0>P). در مورد بیماران نیز مشخصاتی همچون"نام بیمارستان" ،"تحصیلات" و "شغل" بیماران ارتباط معناداری با میزان رعایت شان ایشان از سوی پرستاران داشتند(05/0>P). نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد میزان رعایت شان بیماران از دیدگاه پرستاران و بیماران در حد مطلوب است. با این حال پرستاران و بیماران بخش‌های اورژانس، کم بودن رعایت شان بیمار در ابعاد استقلال بیمار و انطباق جنسیتی را گزارش کردند. بنابراین ضروری است که برای دوام این حالت و هر چه بهتر شدن رعایت شان و کرامت بیماران، پرستاران بخش‌های اورژانس مورد تشویق و حمایت بیشتر مسئولین قرار بگیرند تا بدین وسیله ابعاد ضعیف و کم‌ رنگتر رعایت شان بیمار ترمیم گشته و نقاط قوت پایدار بمانند. کلید واژه‌ها: شأن، بیمار، پرستار، بخش اورژانس، اخلاق
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/66656
Collections
  • Theses(NM)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV