• English
    • Persian
  • Persian 
    • English
    • Persian
  • ورود
مشاهده آیتم 
  •   صفحه اصلی مخزن دانش
  • School of Health and Nutrition
  • Theses(HN)
  • مشاهده آیتم
  •   صفحه اصلی مخزن دانش
  • School of Health and Nutrition
  • Theses(HN)
  • مشاهده آیتم
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

بررسی رفتارهای غیر ایمن رانندگان متوقف شده در پشت چراغ های قرمز شهر شاهین دژ در سال 98

Thumbnail
نمایش/بازکردن
Shahian final 1400.11 (AutoRecovered) (1) (1) (1).pdf (1.130Mb)
تاریخ
1400
نویسنده
شاهیان , کریم
Metadata
نمایش پرونده کامل آیتم
چکیده
رفتارهاي غیرايمن رانندگان از مهمترين علت‌هاي بروز حوادث ترافیکی می‌باشد لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی رفتارهای غیر ایمن رانندگان متوقف شده در پشت چراغ های قرمز تقاطع شهر شاهین دژ انجام شد. روش پژوهش: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، رفتار 946 راننده که پشت چراغ قرمز ایست کرده بودند به ابزار Martnez-S در ساعات معین (صبح، ظهر و عصر) مشاهده و ثبت شد. رفتارهای غیرایمن رانندگان شامل نبستن کمربند ایمنی، حرف زدن با تلفن همراه، پیام دادن، استفاده از هندزفری، چک کردن موبایل، حواسپرتی به خاطر کودک، همصحبتی راننده با مسافر، رعایت نکردن خط ایست، خوردن و آشامیدن، پیاده شدن راننده از خودرو پشت چراغ قرمز، پیاده کردن مسافر در پشت چراغ قرمز و مشاجره راننده با مسافر در پشت چراغ قرمز بود. یافته ها: 42 درصد رانندگان خط ایست پشت چراغ قرمز را رعایت نکرده بودند.72 درصد کمربند ایمنی نبسته بودند و 6/13 درصد از تلفن همراه استفاده می‌کردند. 22 درصد از رانندگان با سرنشینان خود در حال صحبت بودند. فراوانی سایر رفتارهای غیر ایمن کمتر از 3 درصد بود. زنان نسبت به مردان هم بیشتر با موبایل حرف می‌زدند (5/21 درصد) و هم با سرنشینان خود صحبت می‌کردند (1/30 درصد). در عوض مردان کمربند نمی‌بستند. رانندگان جوان بیشتر از موبایل استفاده می‌کردند. انجام رفتارهای غیرایمن در روزهای کاری نسبت به تعطیل بیشتر بود. در طول روز تفاوت معنی داری بین انجام رفتارهای غیرایمن دیده نشد. فقط تنها مورد ایست پشت چراغ قرمز بود. بیش از 50 درصد رانندگان در صبح پشت خط چراغ قرمز ایست نداشتند که بطور معنی داری نسبت به ظهر بیشتر بود. نتیجه گیری: با توجه به اینکه در مطالعه حاضر عدم استفاده از کمربند ایمنی بیش از 70 درصد گزارش شده است و در مطالعات قبلی که به صورت پرسشنامه ای یا خودگزارش دهی انجام شده است، خیلی بالاتر می‌باشد، لذا توصیه میشود مطالعات مشاهده ای جهت بررسی دقیقتر رفتار رانندگان انجام شود. همچنین اتخاذ راهكارهاي آموز شي، توجيهي و اعمال محدودیت ها مثل نظارت دقیق، جریمه کردن رانندگان متخلف، استفاده از دوربین های ثبت تخلفات برای کاهش رفتارهای غیر ایمن لازم است.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/66536
Collections
  • Theses(HN)

مخزن دانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نرم افزار دی اسپیس، کپی رایت 2018 ©  
تماس با ما | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

مرور

همه مخزنجامعه ها و مجموعه هابراساس تاریخ انتشارنویسنده هاعنوانهاموضوعاین مجموعهبراساس تاریخ انتشارنویسنده هاعنوانهاموضوع

حساب من

ورودثبت نام

مخزن دانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نرم افزار دی اسپیس، کپی رایت 2018 ©  
تماس با ما | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV