نقش مدیریت ارتباط با بیمار بر رضایتمندی بیماران از درمان ایمپلنت (دانشکده دندانپزشکی تبریز)
چکیده
مقدمه و هدف: PRM نوعی استراتژی است که امکان شناخت بیماران و انطباق خدمات با انتظارات آنها را می دهد و باعث امنیت خاطر و رضایتمندی بیمار ان می گردد. هدف از مطالعه حاضر بررسی نقش مدیریت ارتباط با بیمار بر رضایتمندی بیماران از درمان ایمپلنت توسط استراتژی PRM بود.
مواد و روشها: در این مطالعه مقطعی-تحلیلی تعداد48 بیمار بصورت تصادفی در دو گروه (شاهد و مورد) قرار گرفتند. بیماران هر دو گروه بطور یکسان تحت درمان ایمپلنت قرار گرفتند. در گروه شاهد، به بیماران صرفا دستورات قبل و بعد از عمل معمول شامل مراقبت های درمانی بر اساس روال جاری آموزش داده شده در دانشکده اعمال گردید. در گروه مورد، بیماران بر اساس پروتکل الحاقی PRM پشتیبانی بیشتری گردیدند. سپس بیماران هر دو گروه پرسشنامه بازنگری شده شامل 19 سوال را تکمیل کردند. داده ها توسط نرم افزار آماری 20SPSS و آزمون تی تست و کای اسکوار مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج: درهر دو گروه تعداد مردان 7/41 درصد و تعداد زنان 3//58 درصد بود. میانگین سنی در گروه بدون PRM برابر با 74/13±55 و در گروه با PRM 34/08±13/53 سال بود. میزان رضایتمندی از درمان ایمپلنت در بیماران بدون PRM با میانگین 77/10±75/58 بطور معنی داری کمتر از بیماران با PRM با میانگین 89/87±4/81 است.
نتیجه گیری: PRM باعث افزایش معنی دار در رضایتمندی بیماران از درمان ایمپلنت بود.