تاثیر فیلم آموزشی در آگاهی دندانپزشکان عمومی شهر تبریز از شیوه های مدیریت پسماند در مطب های دندانپزشکی در سال 1400
Abstract
مقدمه
مدیریت پسماندهای دندان پزشکی به علت دارا بودن عوامل خطرناک، سمی و بیماری زا از حساسیت خاصی برخوردار می باشند. هدف از مطالعه حاضر تاثیر آموزش مجازی در افزایش آگاهی دندانپزشکان عمومی شهر تبریز از شیوه های مدیریت پسماند در مطب های دندانپزشکی بود.
مواد و روشها
در این مطالعه مداخله ایی(فیلم آموزشی) تعداد 80 دندانپزشک از دندانپزشکان عمومی شاغل در شهر تبریز بطور طبقه ایی تصادفی بر اساس سال فارغ التحصیلی انتخاب شدند. ابزار ﮔـﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪی محقق ساخته شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیک و سوالات آگاهی از مدیریت دفع پسماند (15 سوال ) بود که در دو مرحله قبل و بعد از فیلم اموزشی توزیع گردید. روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از دندانپزشکان 83/0=CVR و پایایی آن توسط الفای کرومباخ 87/0 بود. پرسشنامه ها با مراجعه به مطب خصوصی دندانپزشکان و در حضور آزمون گر تکمیل گردید. پس از دریافت پاسخ های مرحله اول، فیلم آموزشی از روش های دفع پسماند در مطب های دندانپزشکی در پیام رسان واتساپ به آنها ارسال شد، در صورت عدم دسترسی به پیام رسان واتساپ ،CD یا فلش حاوی این فیلم اموزشی به انها تحویل داده شد و جلسه بعدی مراجعه برای یک هفته بعد با آنها هماهنگ گردید. برای تعیین نمرات آگاهی ، برای هر پاسخ صحیح امتیاز یک و برای پاسخ های غلط و سوالات بدون پاسخ امتیازی تعلق نگرفت. فیلم اموزشی توسط موسسه آموزش علوم دندانپزشکی سینا تهیه شد. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه ی 24 و آزمون Paired Sample T Test بررسی شد.
نتایج
میانگین آگاهی دندانپزشکان در بعد از مداخله آموزشی (01/1±41/13) بطور معنی داری بیشتر از نمرات قبل از مداخله آموزشی(12/1±12/4) بود(P<.05).
نتیجه گیری
فیلم های آموزشی باعث افزایش آگاهی دندانپزشکان از شیوه های مدیریت پسماند در مطب های دندانپزشکی می شود.