تأثیر آموزش بالینی به کمک مدل پرسپتورشیپ بر توانایی تفکر انتقادی و اعتماد به نفس در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری مامایی تبریز
Abstract
چكيده: مقدمه: ارتقای سطح دانش و آموزش بالینی دانشجویان پرستاری یک بخش ضروری از برنامه های کارشناسی پرستاری است. با توجه به اهمیت ایجاد و تقویت زمینه های توسعه در دانشجویان پرستاری و تأثیر آن در ارتقای نظام سلامت جامعه ، مطالعه حاضربا هدف تأثیر آموزش بالینی به کمک مدل پرسپتورشیپ بر توانایی تفکر انتقادی و اعتماد به نفس در دانشجویان دوره کارشناسی پرستاری انجام گردید.
روش ها : اين مطالعه يك پژوهش شبه تجربی قبل و بعد با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود که برروی 102 نفر از دانشجویان ترم 7 پرستاری که مشغول کارورزی(internship )در عرصه پرستاری در بخش های مراقبت -های ویژه به روش نمونهگیری آسان انتخاب و به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند، انجام شد. در گروه تجربی، هر دانشجو تحت آموزش پرسپتورشیپ قرار گرفت،گروه کنترل نيز طبق روش رایج تحت آموزش مربي دانشكده قرارگرفتند. ابزار گردآوری شامل پرسشنامه دو قسمتی اطلاعات دموگرافیک و آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا فرمB (CCTST-B)واعتمادبه نفس آیزنک بود. ميزان تفکرانتقادی واعتماد به نفس دانشجویان در دوگروه، قبل وبعد از کارورزی (internship )در SPSS وبا استفاده ازآزمون های تی مستقل و زوجی وکای اسکوئرو آنالیز کوواریانس بین گروها نتایج استخراج و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتايج: نتايج مطالعه، افزايش معنی داری در نمرات تفکر انتقادی و اعتمادبه نفس در گروه تجربی (آموزش به کمک پرسپتورشيپ )نسبت به گروه آموزش معمول نشان داد ( 001/p≤).
نتيجه گيري: استفاده از شیو های نوین تدریس بالینی مانندپرسپتورشیپ و با توجه به ارتباط مستقیم اعتماد به نفس وتفکر انتقادی با آموزش بالینی، می تواند برروی دانشجويان پرستاري تاثیر مثبت داشته باشد، لذا طراحی مداخلات واستراتژی های افزایش دهنده تفکر انتقادی و اعتمادبه نفس در دانشجویان بایستی از دغدغه های سیاستگذاران آموزش عالی باشد.