بررسی شیوع افسردگی در نوجوانان متوسطه دوم شهرستان بوکان و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن
Abstract
هدف از انجام این مطالعه برآورد شیوع افسردگی در نوجوانان متوسطه دوم شهرستان بوکان و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن میباشد.
مواد و روشها: اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﯾﮏ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ مقطعی ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ-تحلیلی ﺑﻮده و تعداد 453 دانشآموز از 6000 دانشآموز مقطع متوسطه دوم مدارس دولتی شهر بوکان در سال 1398 با اخذ رضایت آگاهانه، وارد مطالعه شدند. تعداد مدارس دولتی این شهر 17 مدرسه، شامل 10 دبیرستان دخترانه و 7 دبیرستان پسرانه بود. یک دبیرستان دخترانه و یک دبیرستان پسرانه بهصورت نمونهگیری در دسترس (آسان) انتخاب و پرسشنامه بک در همه مقاطع توسط دانشآموزان تکمیل گردید. پرسشنامه بک شامل دو بخش: 1- مشخصات دموگرافیک و عوامل اجتماعی از جمله میزان استفاده از فضای مجازی و میزان فعالیت فیزیکی غیر مدرسه و 2- سنجش افسردگی بود.
یافتهها: در این مطالعه، 453 نمونه از دانشآموزان با فراوانی جنسیتی تقریباً برابر (1/50 درصد دختران و 9/49 درصد پسران)، مورد بررسی قرار گرفتند. بیشترین شغل پدر و مادر این دانشآموزان به ترتیب شغل آزاد و خانهداری بود و نیز بیشترین سطح تحصیلات پدر و مادر این دانشآموزان زیر دیپلم به ترتیب با 345 نفر (2/77 درصد) و 413 نفر (4/92 درصد) بود. بیشترین موارد فعالیت فیزیکی در دانشآموزان این مطالعه، کمتر از 150 دقیقه در هفته با 268 مورد (8/59 درصد) بود. همچنین مدت استفاده از فضای مجازی در بیشتر دانشآموزان این مطالعه، زیر 2 ساعت با 285 مورد (5/63 درصد) بود. شیوع افسردگی دانشآموزان این مطالعه، در 207 مورد (7/45 درصد) هیچ یا کمترین حد، در 77 مورد (0/17 درصد) خفیف، در 114 مورد (2/25 درصد) متوسط و در 55 مورد (1/12 درصد) شدیدترین درجه افسردگی را دارا بودند. بین درجه افسردگی دانشآموزان و متغیرهای جنسیت، سطح و رشته تحصیلی دانشآموزان، شغل پدر، فعالیت فیزیکی دانشآموزان رابطه معنیداری مشاهده نشد (p>0.05). از سوی دیگر، متغیرهایی همچون شغل مادر، سطح تحصیلات پدر و مادر و مدت استفاده از فضای مجازی با درجه افسردگی دانشآموزان رابطه معنیداری آماری مشاهده شد (p<0.05).