• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Management and Medical Informatics
  • theses
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Management and Medical Informatics
  • theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

طراحی و ارزیابی سیستم مبتنی بر واقعیت مجازی برای آواتار درمانی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا دارای هذیان پارانوئید

Thumbnail
View/Open
الهام منقش.pdf (4.262Mb)
Date
1400/08/04
Author
منقش, الهام
Metadata
Show full item record
Abstract
خلاصه فارسي مقدمه: تفسیر نادرست از رفتار دیگران از ویژگی های اصلی اسکیزوفرنیا است که پارانوئید نامیده می شود. درمان های شناختی-رفتاری(CBT) به عنوان درمان های روان شناختی توسعه یافته اند. واقعیت مجازی، شبیه سازی محیط واقعی و چندوجهی با کمک رایانه می باشد، همچنین یکی از ابزارهای قدرتمند برای تقویت تعاملات اجتماعی، استفاده از آواتارها در واقعیت مجازی است. هدف: طراحی و ارزیابی سیستم واقعیت مجازی براساس آواتاردرمانی برای بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیاپارانوئید روش كار و مواد: مطالعه حاضر در سه فاز تدوین شده است. فاز اول انجام مطالعه سیستماتیک است. فاز دوم طراحی محیط واقعیت مجازی بااستفاده از نرم افزار یونیتی است. فاز سوم شامل ارزیابی تاثیر مداخله مبتنی بر واقعیت مجازی در درمان بیماران است. روش انجام مداخله به اینصورت بود که بیماران در دو گروه مداخله و کنترل به صورت تصادفی قرار گرفتند. در گروه مداخله بیماران در کنار درمان معمول مداخله شناختی-رفتاری مبتنی بر واقعیت مجازی را دریافت کردند. در گروه کنترل، بیماران درمان های شناختی-رفتاری معمول را بدون واقعیت مجازی دریافت کردند. ابزار جمع آوری داده، پرسشنامه مقیاس علائم مثبت و منفی اسکیزوفرنیا و شناخت ابراز هیجان در صورت بود. يافته ها: یافته های هدف اول پایان نامه به این صورت است 7 مطالعه بر اساس معیارهای ورود، به مطالعه وارد شدند. نتایج هدف دوم به اینصورت است که سناریو طراحي شده محيط يك اتوبوس است كه در شهر حركت مي كند و تعداد11 آواتار انسانی در آن طراحی شده اند. يافته های هدف سوم نشان می دهد که بر اساس تجزیه و تحلیل داده های مربوط به تفاوت نمره قبل و بعد براساس آزمون من ویتنی، تفاوت معنی داری در میزان بهبود علائم بین گروه مداخله و کنترل وجود دارد (<P0.05). همچنین، براساس میانگین رتبه بندی، مشخص شد که گروه مداخله به طور کلی میزان بهبودی بیشتری در علائم نسبت به گروه کنترل دارد. نتيجه گيري: درنهایت، براساس نتایج مطالعه حاضر، درمان های شناختی-رفتاری مبتنی بر واقعیت مجازی در مقایسه با درمان های شناختی-رفتاری معمول اثرگذاری بیشتری روی بهبود علائم پارانویایی بیماران دارد. بنابراین، بهتر است از واقعیت مجازی به عنوان ابزاری برای درمان بیماران اسکیزوفرنیا استفاده شود.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/65650
Collections
  • theses

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV