تاثیر اضمحلال مودول های الاستومریک و نوع بستن آنها بر اصطکاک بین سیم های نیکل تیتانیوم و استیل با براکت های استیل
Abstract
مقدمه: اصطکاک کمتر بین آرچ وایر و براکت، باعث حرکت آسان تر دندانها و در نهایت تسریع و بهبود کیفیت درمان ارتودنسی می شود. با این حال، مطالعات کمی در مورد نقش اصطکاک لیگیشن های مختلف در طول زمان در مرحله ی اول درمان ارتودنسی که از آرچ وایرهای Ni-Ti استفاده میشود، انجام شده است. هدف مطالعه ی حاضر بررسی تاثیر اضمحلال مودول های الاستومریک و نوع بستن آنها بر اصطکاک بین سیم های Ni-Ti و SS با براکتهای استیل در طول زمان بود.
روش ها و مواد: اين مطالعه تجربی-آزمایشگاهی بر روی 9 گروه شامل براکت های استیل سیستم 022/0 استاندارد دندان سانترال پایین در دو نوع وایر شامل 60 قطعه وایر Ni-Ti روند 016/0 اینچ با دو نوع زاویه ی سیم- براکت صفر و 10 درجه (6 گروه) و 30 قطعه وایر SS 025/0×019/0 اینچ با زاویه ی سیم- براکت صفر درجه (3 گروه)، و سه نوع لیگیشن شامل O-Ring معمول، O-Ring: figure of 8 و لیگاچور وایر استیل انجام گرفت. میزان اصطکاک هر گروه با استفاده از دستگاه Universal testing machine در طول یک ماه در بازههای زمانی متفاوت (بلافاصله، 1 روز، 1 هفته و 4 هفته پس از بستن لیگیشن) اندازه گرفته شد.
یافته ها: در این مطالعه، یافته ها تاثیر زمان بر اضمحلال لیگاچورها در طول زمان را تایید کرده و نشان دادند که از بین سه نوع لیگیشن سیم های Ni-Ti (O-Ring معمول، O-Ring: figure of 8 و لیگاچور وایر استیل) در هر دو نوع زاویه ی سیم- براکت صفر و ده درجه، میزان اصطکاک لیگیشن O-Ring: figure of 8 بطور معنیداری بیشتر از لیگیشن های دیگر بود (P<0.05). از بین سه نوع لیگیشن سیم های SS (O-Ring معمول، O-Ring: figure of 8 و لیگاچور وایر استیل) در زاویه ی سیم- براکت صفر درجه، میزان اصطکاک لیگیشن O-Ring: figure of 8 نیز بطور معنیداری بیشتر از لیگیشن های دیگر بود (P<0.05). در زوایای مختلف سیم Ni-Ti (صفر و ده درجه)، تفاوت های معنی داری بین میزان اصطکاک دو گروه لیگیشن O-Ringمعمول در زوایای صفر و ده درجه (P=0.980)، دو گروه لیگیشن O-Ring: figure of 8در زوایای صفر و ده درجه (P=0.802)، و دو گروه لیگیشن لیگاچور وایر استیل در زوایای صفر و ده درجه (P=1.000) وجود نداشت.
نتیجه گیری: لیگیشن های O-Ring: figure of 8 در سیم های Ni-Ti و SS اصطکاک بالاتری نسبت به سایر لیگیشن ها داشته و مقدار بیشتری از نیروی ارتودنسی اعمال شده صرف غلبه بر اصطکاک می شود.