روایی و ارزش تشخیصی نسخه فارسی پرسشنامه PAPA، برای اختلال نقص توجه– بیش فعالی بر اساس DSM-5
Abstract
دوران کودکی و نوجوانی اولین زمان شروع بسیاری از اختلالات روانپزشکی بوده و دوران های بعدی را تحت تاثیر قرار می دهد. تشخیص و درمان به موقع اختلالات روانپزشکی از جمله اختلال نقص توجه- بیش فعالی امر مهمی می باشد. از این رو دسترسی به یک ابزار استاندارد تشخیصی ضروری می باشد.
مواد و روش ها: مطالعه از نوع توصیفی- متدولوژیک می باشد. سوالات اختلال نقص توجه- بیش فعالی مصاحبه PAPA، توسط پانل متخصصین مورد بررسی قرار گرفت. حجم نمونه با شیوع پیشفرض 10% معادل 240 نفر برآورد گردید و با اعمال اثر "طرح حداقلی" معادل 25/1 برابر، حجم نمونه 300 نفر انتخاب شد. سپس 300 والد دارای کودک 2 الی 5 سال مورد مصاحبه با سوالات اختلال نقص توجه- بیش فعالی PAPA و سوالات پرسشنامه کانرز قرار گرفتند. داده ها در P<0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج: نتایج نشان داد سوالات اختلال نقص توجه- بیش فعالی پرسشنامه PAPA، قدرت تفکیک بین افراد مبتلا و غیر مبتلا را دارد و دارای حساسیت 0.92 و ویژگی (ویژگی-1) 0.01 و نقطه برش 21.5 می باشد. همچنین از ارزش اخباری مثبت (%95.83)، ارزش اخباری منفی (%98.91)، نسبت درستنمایی منفی (0.12)، نسبت درستنمایی مثبت (242.38)، دقت کلی تشخیصی (%98.67) و نسبت شانس تشخیصی (2085.35) کافی برخوردار می باشد. از طرفی دارای Modified Kappa= 0.97, CVI= 0.98, CVR= 0.95 می باشد.