• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

تاثیر مشاوره با رویکرد پذیرش و تعهد بر اضطراب مرتبط با بلوغ دانش آموزان دختر شهر تبریز یک مطالعه شبه تجربی

Thumbnail
View/Open
پ909 پایاننامه سایه شیری.pdf (1.872Mb)
مجوز نشر سایه شیری.jpg (1.351Mb)
Date
1400
Author
شیری, سایه
Metadata
Show full item record
Abstract
چکیده: سابقه و هدف: دوره نوجوانی به خودی خود یک دوره استرس زا است. زیرا نوجوانان تغییرات جدیدی به لحاظ جسمی، روانی، عاطفی و روابط اجتماعی تجربه می‌کنند. اهداف: هدف از این مطالعه تعیین اثرات درمان پذیرش و تعهد (ACT) بر اضطراب (پیامد اولیه)، افسردگی و کیفیت زندگی (پیامدهای ثانویه) نوجوانان بود. محیط و طرح پژوهش: این یک مطالعه نیمه تجربی با طرح مداخله قبل و بعد بود. 100 دانش آموز دختر 16 تا 18 ساله با اضطراب خفیف تا متوسط از طریق نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از پنج منطقه آموزشی تبریز انتخاب شدند. مواد و روش کار: در طول شش جلسه مشاوره گروهی، دانش آموزان، تحت مشاوره با (ACT) طبق پروتکل قرارگرفتند. پرسشنامه اضطراب و افسردگی بک و پرسشنامه کوتاه شده سازمان جهانی بهداشت قبل از شروع مشاوره بلافاصله و هشت هفته بعد از اتمام مشاوره تکمیل گردید. از آزمون AN COVA با اندازه‌گیری مکرر برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج: میانگین (انحراف معیار) نمره اضطراب شرکت‌کنندگان قبل از مداخله 7/16 (8/4) از محدوده صفر تا 63 بر اساس امتیاز ابزار بک بود. که بلافاصله بعد از مداخله به7/12 (3/9)، (تفاوت میانگین=0/4- ؛ فاصله اطمینان 95%= (9/5- تا 2-) ، 001/0<=p ) و 8 هفته بعد به 8/12 (7/8)، (تفاوت میانگین=9/3- ؛ فاصله اطمینان 95%= (8/5- تا 9/1-) 001/0<=p ) کاهش معنی‌دار یافت. میانگین(انحراف معیار) نمره افسردگی در شرکت‌کنندگان قبل از مداخله 17 (5/11) از محدوده صفر تا 63 براساس امتیاز ابزار افسردگی بک بود بود که بلافاصله بعد از مداخله به 11 (4/10)، (تفاوت میانگین=0/6- ؛ فاصله اطمینان 95%= (3/8- تا8/3-)، 001/0<=p ) و 8 هفته بعد به7/12(0/11)، (تفاوت میانگین=2/4- ؛ فاصله اطمینان 95%= (8/6- تا6/1-)، 001/0<=p ) کاهش معنی‌دار یافت. میانگین(انحراف معیار) نمره کیفیت زندگی کلی قبل از مداخله 2/67 (8/14) بود که بلافاصله بعد از مداخله به1/71 (3/16)، (تفاوت میانگین= 7/3؛ فاصله اطمینان 95%= (8/1 تا 9/5)، 001/0<=p ) و 8 هفته بعد به9/71 (6/14)، (تفاوت میانگین= 7/4؛ فاصله اطمینان 95%= (3/2 تا1/7)001/0<=p ) افزایش معنی‌دار یافت. نتیجه گیری: استفاده از رویکرد مشاوره مبتنی بر تعهد و پذیرش در کاهش اضطراب و افسردگی مرتبط با بلوغ و بهبود کیفیت زندگی دانش آموزان نوجوان سودمند بوده و توصیه می گردد.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/65399
Collections
  • Theses(NM)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV