بررسی ویژگیهای استاد خوب از دید دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1399
Abstract
چکیده
سابقه و هدف: امروزه مهمترين عاملي كه در تعليم و تربيت دانشجويان نقش ايفا مي كند، اساتيد ميباشند، لذا مراكـز آموزش عالي براي تعيين شايستگي اساتيد خود ملاكهايي را تعيين، تا عملكرد آنها را ارزشيابي و اساتيد نمونه خـود را مشخص تا با استفاده از آن، كيفيت آموزش را ارتقا بخشند. حال سوال اين است كه استاد خوب كيست و چه خـصوصياتي بايد داشته باشد. به اين منظور در اين مطالعه به بررسي ويژگيهاي يك استاد خـوب دانـشگاهي از ديـدگاه دانـشجويان دانشکده مدیریت دانشگاه علوم پزشكي تبریز پرداخته شده است.
مواد و روشها: اين پژوهش يك مطالعه توصيفي- تحليلي است كه در سال1399-1400 بر روي152 نفـر از دانـشجويان دانشكده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گرفت. از يك پرسشنامـه دو بخـشي كـه روايـي و پايايي آن مورد بررسي قرار گرفته بود، نظرات دانشجويان در خصوص 37 ويژگي يك استاد خـوب دانـشگاهي در مقيـاس نگرش سنج ليكرت به صورت بي اهميت، كم اهميت، بی نظر، مهم و بسيار مهم مورد پرسش قرار گرفـت. سـپس ايـن ويژگيها در6 حيطه دانش پژوهي، مهارتهای تدریس، مهارت های ارزشیابی، رعایت قوانین آموزشی، ارتباطات بین فردی و ویژگیهای فردی مورد بررسی قرار گرفت.
يافته ها: 8/67 درصد دانشجويان خانم و 6/52 درصد دانشجويان رشته كارشناسي بودند . مهمترين خصوصيات يك استاد خوب دانشگاهي از ديدگاه دانشجويان به ترتيب برقراری رابطه صمیمانه با دانشجو، تسلط استاد بر درس مورد تدريس، صدا لهجه استاد و دانش عمومی در باره درس مورد تدریس بوده است. از طرفي ديگر، رعایت آیین نامه های آموزشی جهت حذف دانشجویانی که بیش از حد مجاز غیبت دارند، قاطعيت وسختگيري، انجام حضور و غیاب در کلاس و نگرش استاد به رشته تحصیلی خود و دانشجویان از ويژگيهايي بودند كه دانشجويان كمترين اهميت را براي آن قائل بودند. آزمونهاي انجام شده معنی دار بودن مقطع تحصیلی، جنس، رشته، وضعیت تحصیلی، سن (مهارتهای تدریس، مهارتهای ارزشیابی و ارتباطات بین فردی)، سال تحصیلی (مهارتهای تدریس، ارتباطات بین فردی و ویژگیهای فردی) را معنی دار تشخیص دادند چون p-value آنهاکمتر از 05/0 بود.
نتيجه گيري: با توجه به يافته ها، لازم است دانشگاه در جذب اساتيد، تسلط علمي، شيوايي بيان و علاقه به تـدريس را در امتحانهاي ورودي سرلوحه كار قرار داده و پس از پذيرش و قبل ازشروع كـار، اسـاتيد را دركارگـاه هـايي كـه نحـوه سازماندهي و تنظيم درس، روشهاي تدريس و چگونگي برقراري ارتباط با مخاطب را آموزش ميدهد، شركت داده تا آنـان با آموزشي موثركه احساس رضايتمندي بيشتر در دانشجويان ايجاد ميكند، كيفيت ياددهي- يادگيري را بهبود بخشند.