• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Dentistry
  • Theses(D)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Dentistry
  • Theses(D)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

اثر آموزش مبتنی بر سخنرانی به همراه پمفلت منتورها بر کیفیت ارتباط در برنامه منتورینگ دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز همراه با تحلیل درونی و بیرونی برنامه (آنالیز SWOT)

Thumbnail
View/Open
shiva alizadeh thesis.pdf (1.231Mb)
Date
1399
Author
علیزاده ارسی, شیوا
Metadata
Show full item record
Abstract
مقدمه: پیش نیازهای یک منتورینگ موفق ، شناسایی نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدات این برنامه است . از طرفی آموزش منتورها نیز از عوامل مهم ارتقای برنامه منتورینگ می باشد. لذا در مطالعه حاضر به بررسی اثر آموزش مبتنی بر سخنرانی به همراه پمفلت منتورها بر کیفیت ارتباط در برنامه منتورینگ در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پرداختیم. همچنین آنالیز درونی و بیرونی این برنامه (SWOT) نیز انجام شد. مواد و روشها: در این مطالعه ی توصیفی-مداخله ای دانشجویان سال اول و دوم دانشکده دندانپزشکی تبریز به عنوان اعضای منتی (55 نفر) و دانشجویان سال دوم و سوم و چهارم به عنوان اعضای منتور (19 نفر) که در مرکز منتورینگ دانشکده فرم ثبت نام را تکمیل نموده و دارای شرایط ورود به مطالعه بودند انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو پرسشنامه SWOT و کیفیت ارتباط منتورینگ بود. روایی و پایایی هر دو پرسشنامه در مطالعه بررسی و تایید گردید. مرکز منتورینگ برای هر عضو منتور تعدادی از اعضای منتی را توسط مرکز منتورینگ اختصاص داده شده بود. در ابتدا کلیه منتی ها پرسشنامه SWOT را تکمیل کردند، سپس منتورها بطور تصادفی به دو گروه مداخله (آموزش با پمفلت به همراه سخنرانی) و گروه کنترل (فاقد آموزش به شیوه پمفلت و سخنرانی) تقسیم شدند. پرسشنامه کیفیت منتورینگ دو ماه پس از مداخله، توسط منتی ها تکمیل شد. داده ها توسط نرم افزارspss 24 و آزمونهای کای اسکوار و تحلیل کوواریانس، سپس آزمون های تی زوج و تی مستقل بررسی شد. نتایج: در این تحقیق 55 منتی در دو گروه مداخله (28 نفر) و کنترل (27 نفر) ، و 19 منتور در دو گروه مداخله یا آموزش (10نفر) و کنترل (9نفر) شرکت کردند. تحلیل پرسشنامه SWOT نشان داد که موثرترین نقاط قوت برنامه منتورینگ، صداقت منتی با منتور و تجربه بالای منتور برای راهنمایی بود. مهمترین نقاط ضعف، عدم ارتباط با منتور در زمان تعیین شده، عدم اطمینان منتور از یادگیری و مهمترین فرصت های برنامه احساس راحتی با منتور و مفید بودن برنامه بود. نگرانی منتی ها از انتقال اطلاعات توسط منتورها به سایر دانشجویان از تهدیدات برنامه منتورینگ بود. آزمون کوآریانس تفاوت معنی داری را بین دو گروه مداخله و کنترل از نظر کیفیت منتورینگ نشان داد. همچنین پس از مداخله، رضایتمندی، سازگاری و اعتماد در گروه مداخله بطور معنی داری بیشتر از کنترل بود. نتیجه گیری : آموزش منتورها با پمفلت و سخنرانی باعث افزایش کیفیت برنامه منتورینگ گردید.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/65334
Collections
  • Theses(D)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV