بررسی وضعیت سلامت دهانی و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهانی در بیماران مبتلا به نقص بی توجهی-بیش فعالی (ADHD) و اختلال نافرمانی مبارزه جویانه (ODD)
Abstract
اهداف این مطالعه ارزیابی وضعیت سلامت دهانی و کیفیت زندگی مرتبط با بهداشت دهانی در بیماران ODD/ADHD در مقایسه با گروه سالم می باشد .
مواد و روش ها: این مطالعه بر روی 120 کودک 7-3 سال که تحت عنوان دو گروه آزمایش ( مبتلا به ADHD/ODD ) شامل 40 کودک و گروه کنترل ( بدون ابتلا به ADHD/ODD ) شامل 80 کودک انجام شد .
وضعیت سلامت دهانی با تعیین ایندکس لثه ای GI: (Gingival Index) و نمره DMFT (تعداد دندان پوسیده ، از دست رفته و پر شده ) مورد بررسی قرار گرفت و بین دو گروه مقایسه شد .
برای بررسی کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهانی از پرسشنامه " کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهانی کودکان "(POQL) استفاده شد .والدین به سوالات موجود در پرسشنامه پاسخ دادند و نمره پرسشنامه برای هر بیمار محاسبه شد .میانگین و انحراف معیار برای توضیح متغیر های پیوسته استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل توزیع متغیر ها در دو گروه از تست مجذور کا (chi-square) و تست دقیق فیشر (Fisher-exact) استفاده شده است . داده ها توسط نرم افزار SPSS مورد بررسی قرار گرفت و اختلاف، زمانی معنادار در نظر گرفته شد که P<0.05 باشد .
يافته¬ها: میانگین نمره DMFT در گروه دارای ADHD/ODD بالاتر از گروه کنترل بود . (10.10 ± 0.80 vs. 5.25 ± 1.97)
و شیوع نمره 2 ایندکس لثه ای در گروه دارای ADHD/ODD بالاتر از گروه کنترل بود (62.50 % vs. 25.0 %).
میانگین نمره حوزه احساسی (Emotional) پرسشنامه در گروه دارای ADHD/ODD پایین تر از گروه کنترل بود و این تفاوت معنا دار بود . میانگین نمره حوزه نقش و وظیفه (Role) و حوزه اجتماعی (Social) پرسشنامه در گروه دارای ADHD/ODD پایین تر از گروه کنترل بود ولی این تفاوت از لحاظ آماری معنا دار نبود . (P-value > 0.05)
در این مطالعه کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهانی در کودکان ADHD/ODD پایین تر از گروه کنترل بود و این تفاوت معنادار بود (P-value < 0.05).
نتیجه گیری: برخلاف انتظار ما در این مطالعه کیفیت زندگی بیماران ADHD/ODD بهتر از گروه کنترل بود وبا توجه به محدودیت های مطالعه به نظر میرسد این پرسشنامه برای دستیابی به نتایج معتبر کافی نمی باشد.