روان سنجی نسخه فارسی پرسشنامه بررسی راهبرد های انگیزشی دانشجویان برای یادگیری و تعیین میزان انگیزش یادگیری دانشجویان دانشکده داروسازی تبریز سال 1399
Abstract
مقدمه: امروزه تأثیر فرایندهای انگیزشی بر کارکرد شناختی و فراشناختی دانشجویان از اهمیت به سزایی برخوردار شده است. و با کمک عواملی مثل راهبردهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری و کشف روشهایی برای آموزش آن به یادگیرندگان، میتوانیم به تصمیم گیران نظام آموزشی کمک کنیم که به شیوه درستتری در این حوزه تصمیمگیری کنند.
هدف: روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه بررسی راهبرد های انگیزشی دانشجویان برای یادگیری و تعیین میزان انگیزش یادگیری دانشجویان دانشکده داروسازی تبریز سال 1399
روش کار: در این مطالعه اکتشافی، ابتدا از طریق فرستادن ایمیل به نویسندگان پرسشنامه اصلی، اجازه ترجمه و باز ترجمه پرسشنامه به زبان فارسی از آنها کسب شد. بررسی روایی محتوا با محاسبه نسبت روایی محتوا و شاخص روایی محتوا صورت پذیرفت. روایی صوری به کمک امتیاز تاثیر گویه بررسی و پایایی پرسشنامه به روش آزمون- بازآزمون و با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی درون رده ای (ICC) تعیین گردید.
بعد از روانسنجی، پرسشنامه ای به صورت اینترنتی تهیه و آماده شد. لینک پرسشنامه در کانال گروه کلاس بارگذاری و میزان انگیزش یادگیری دانشجویان دانشکده داروسازی تبریز در درس فارماکولوژی 1 سنجیده شد.
یافته ها: میانگین نسبت روایی محتوا، شاخص روایی محتوا و امتیاز تاثیر برای پرسشنامه ارزیابی راهبردهای انگیزشی دانشجویان برای یادگیری حاصل از این مطالعه به ترتیب 85/0، 84/0 و 55/4 بدست آمد. ضریب آلفای کرونباخ معادل 702/0 و ضریب همبستگی درون رده ای (ICC) با حدود اطمینان 95 درصد نیز معادل 701/0 بدست آمد. نتیجه نظرسنجی نهایی نیز با میانگین کلی 75/45 در بازه 10- تا 74 با شرایط کمی خوب انگیزش دانشجویان در درس فرماکولوژی 1 حاصل شد.
نتیجهگیری: از پرسشنامه روا و پایا شده در این طرح می توان برای ارزشیابی راهبردهای انگیزشی دانشجویان علوم پزشکی در یادگیری واحدهای درسی استفاده کرد، و تاثیر مداخلات آموزشی برای بهبود راهبردهای انگیزشی دانشجویان را ارزیابی نمود.