بررسی میزان رضایت از خدمات ارائه شده به افراد شرکت کننده در طرح ایراپن شهرستان نقده
Abstract
مقدمه: با توجه به اهمیت رضایتمندی گیرندگان خدمات سلامت به عنوان یکی از شاخصهای سنجش کیفیت و نیز اهمیت برنامه ایراپن(IraPEN) که در شهرستان نقده در حال اجرا است لازمست برنامه ای برای ارزشیابی طرح و منجمله سنجش میزان رضایت استفاده کنندگان از خدمات این طرح اجرا شود. این مطالعه با هدف بررسی میزان رضایت از خدمات ارائه شده به افراد شرکت کننده در طرح ایراپن شهرستان نقده طراحی و انجام گرفت.
مواد و روشها : مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی می باشد که بر روی جمعیت 30 سال به بالا که جهت دریافت خدمات ایراپن به مراکز و پایگاه های بهداشتی شهرستان نقده مراجعه کرده بودند، انجام گردید. ابزار گرداوری اطلاعات شامل پرسشنامه رضایت سنجی خدمات ارائه شده در طرح ایراپن بود که شامل اطلاعات فردی و فاکتور های سنجش رضایت افراد بود. نمونه گیری به صورت خوشه ای انجام گردید و اطلاعات 561 نفر از افراد شرکت کننده در مطالعه (کل حجم نمونه = 692 نفر) ثبت و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج : در بررسی میزان رضایت از نحوه ارائه خدمات توسط کارکنان نتایج نشان داد که 53/67% از افراد از ارائه خدمات توسط بهورزان رضایت داشتند که بالاتر از سایر گروه ها بود. میزان رضایتمندی افراد شرکت کننده از رعایت احترام، زمان ارائه خدمات، برقراری ارتباط، مشارکت در تصمیم گیری و محرمانه ماندن اطلاعات به ترتیب 63/3%، 56/2%، 54/1%، 47/4% و 64/4% بود که در سطح مطلوبی بود. میزان رضایتمندی افراد از ارائه خدمات توسط پزشک، کارشناس تغذیه ، کارشناس روان، کارکنان آزمایشگاه و بهورزان به ترتیب 47/4%، 39%، 44/2%، 42/6% و 53/7% بود.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که رضایتمندی افراد شرکت کننده در طرح ایراپن از گیرندگان خدمات در سطح متوسط رو به بالا بود. نتایج مطالعه حاضر می تواند برای تصمیم گیرندگان نظام سلامت ایران در حوزه طرح ایراپن هنگام بازنگری خدمات ارائه شده در طرح کمک کننده باشد.
کلید واژه ها: رضایتمندی، سیستم های بهداشتی درمانی ، ایراپن ، مراقبت های بهداشتی اولیه.