• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Health and Nutrition
  • Theses(HN)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Health and Nutrition
  • Theses(HN)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

بررسی رفتارهای ترافیکی و ارتباط آن با وضعیت اقتصادی و اجتماعی عابرین پیاده شهر مرند در سال 1398

Thumbnail
View/Open
متن کامل ابوالفضل رحیمی بناب.pdf (2.251Mb)
Date
1399
Author
رحیمی بناب, ابوالفضل
Metadata
Show full item record
Abstract
مقدمه: عابرین پیاده مستعدترین و آسیب پذیرترین گروه از استفاده کنندگان جاده‌ها می‌باشـند که شدیدترین مصدومیت‌ها را در سوانح ترافیک جاده‌ای را متحمل می‌شوند. با توجه به آمار بالای تصادفات عابرین پیاده و آسیب‌های جسمانی، روانی و اجتماعی و اقتصادی برای فرد، خانواده و جامعه در شهر مرند، این مطالعه با هدف بررسی رفتارهای ترافیکی و ارتباط آن با وضعیت اقتصادی و اجتماعی عابرین پیاده شهر مرند در سال 1398 انجام شد. روش پژوهش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی–تحلیلی می‌باشد که در سال 1398-1399 در شهر مرند انجام شد. تمامی عابرین پیاده شهر مرند جامعه آماری این مطالعه را تشکیل می‌دادند. 515 عابر پیاده به صورت نمونه گیری خوشه‌ای از 10 مرکز سلامت وارد مطالعه شدند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه شامل پرسشنامه استاندارد سنجش رفتار ترافیکی عابرین پیاده در پنج بعد (نقض، حواسپرتی، رعایت قوانین ترافیکی، خشونت، رفتارهای مثبت) و همچنین پرسشنامه استاندرد وضعیت اقتصادی و اجتماعی بود که پرسشنامه‌ها توسط پژوهشگر در میان عابرین پیاده مراجعه کننده به مراکز سلامت توزیع و تکمیل شدند. داده‌های جمع آوری شده از نمونه‌ها با استفاده از نرم افزار آماری Statistics IBMSPSS نسحه 23 و آزمون همبستگی پیرسون، تی مستقل و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش: 6/67 درصد از شرکت کنندگان در مطالعه مرد بودند و میانگین سنی آنها 93/9 ±96/35 بود. 4/39 درصد از عابرین پیاده تحصیلات بین 7 تا 12 کلاس داشتند و 7/87 درصد از شرکت کنندگان متأهل و 9/49 درصد از شرکت کنندگان در مطالعه از وضعیت اقتصادی و اجتماعی متوسط به بالایی برخوردار بودند که بین رفتارهای مثبت و حواسپرتی شرکت کنندگان با وضعیت اقتصادی و اجتماعی آنها رابطه معنی داری به دست آمد. عابرین پیاده از میانگین نمره رفتار ترافیکی متوسطی برخوردار بودند و بین میانگبن نمره رفتار ترافیکی و بعد حواسپرتی و رفتارهای مثبت وضعیت تحصیلی رابطه معنی داری به دست آمد. با افزایش سطح تحصیلات میانگین نمرات رفتارهای ترافیکی افراد شرکت کننده افزایش پیدا ‌کرد. میانگین نمرات رفتارهای ترافیکی عابرین رابطه معنی داری به دست آمد که میانگین نمرات مردان بیشتر از زنان بود. بحث و نتیجه گیری: در این مطالعه افـراد بـا وضـعیت اقتصادی و اجتماعی پایین از قبیل سطح سواد پایین، و دارای شـغلهـایی بـا درآمد پایین رفتارهای ایمن ترافیکی ضعیف‌تری داشتند که در کنار به کارگیری برنامه‌های پیشگیرانه و آمـوزش قـوانین راهنمایی و رانندگی، با توجه به ویژگیهای جمعیت شناختی، باید بر روی عوامل دیگر از جمله عوامل اقتصادی و اجتماعی تمرکز کرد و در این خصوص با تأمین عدالت و بـا اقـداماتی نظیـر بهبــود شــرایط دوران زنــدگی، جلــوگیری از انــزوای اجتمــاعی، رفتارهای ترافیکی عابرین پیاده را بهبود بخشید. کلیدواژها: عابرین پیاده، ایمنی، رفتار ترافیکی، وضعیت اقتصادی و اجتماعی
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/64928
Collections
  • Theses(HN)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV