• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Health and Nutrition
  • Theses(HN)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Health and Nutrition
  • Theses(HN)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

بررسی اثربخشی دوره‌های آموزشی مدیریت از دیدگاه مدیران در حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز

Thumbnail
View/Open
پایاننامه اصلاحی کماندارشیخ زاده.pdf (1.774Mb)
Date
1399
Author
شیخ‌زاده, کماندار
Metadata
Show full item record
Abstract
چکیده: مقدمه: رشد حرفه‌ای یکـی از دغدغه‌های امـروز مدیران سازمان‌ها در بحث توسعه و آموزش کارکنان مخصوصاً در حوزه سلامت می‌باشد. ارزشیابی کیفیت آموزش، پیش نیاز یک سیستم آموزشی موفق است. لذا این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی دوره‌های آموزشی مدیریت از دیدگاه مدیران در حوزه معاونت بهداشتی علوم پزشکی تبریز بر اساس الگوی چهار مرحله‌ای کرک پاتریک می‌باشد. روش کار و مواد: جامعه آماری در این مطالعه توصیفی مقطعی شامل تمام مدیران شاغل در حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بود که دوره‌های فلوشیپ مدیریتی را گذرانده بودند که به صورت سرشماری 51 نفر از مدیران وارد مطالعه شدند. برای جمع‌آوری داده¬ها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. پرسشنامه شامل دو بخش مشخصات دموگرافیک (5 سؤال) و بخش اصلی سؤالات شامل 44 سؤال در 4 سطح میزان واکنش، میزان یادگیری، میزان رفتار و میزان نتایج بود که میزان اثربخشی دوره‌های مدیریتی آموزشی را مورد سنجش قرار می‌داد. نمره‌گذاری پرسشنامه در مقیاس لیکرت شامل پنج گزینه (عالی، خیلی خوب، خوب، متوسط، ضعیف) بود. داده¬ها پس از جمع‌آوری وارد نرم‌افزار SPSS ورژن 22 شد و با استفاده از روش های آماری مناسب توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: بر اساس نتایج مطالعه 4/78 درصد از افراد شرکت کننده در مطالعه مرد بودند و 6/68 درصد از آنها در گروه سنی 36 تا 41 سال قرار داشتند. همچنین 5/76 درصد از افراد سابقه کاری بالای 16 سال داشتند و 9/56 درصد از آنها دارای مدرک دکترا بودند. طبق یافته‌های پژوهش، 9/56 درصد از میانگین نمرات بعد واکنش، 1/47 درصد از میانگین نمرات از بعد یادگیری، 51 درصد از میانگین نمرات در بعد رفتار و 1/45 درصد از میانگین نمرات در بعد نتایج در وضعیت خوب قرار داشتند. نتیجه‌گیری: نتایج به دست آمده در هر چهار بعد واکنش، یادگیری، رفتار و نتایج نشان دهنده وجود اثربخشي دوره‌های آموزشي در حد نسبتاً مطلوب می‌باشد. با وجود اين دوره‌های آموزشي برگزار شده از نواقص و کاستی‌هایی (مانند کیفیت پایین کارهای گروهی) نيز برخوردار می‌باشد که در برگزاری دوره‌های بعدی برای افزایش اثربخشی بایستی مورد توجه قرار بگیرند. کلمات کلیدی: ارزیابی اثربخشی، برنامه‌های آموزشی مدون، معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/64904
Collections
  • Theses(HN)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV