بررسی وضعیت تفکر استراتژیک مدیران حوزه ی آموزش و تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1395
Abstract
چکیده فارسی
مقدمه : یکی از مهارت های اساسی مدیران برای اداره موثر سازمان و رویارویی با تحولات آینده محیط پیرامونی تفکر استراتژیک میباشد.وجود این نوع تفکر در کليه ی سطوح سازمانی لازم و حياتی است. کارکرد اصلی تفکر استراتژیک خلق یه چشم انداز است که باعث مشخص شدن سمت و سویی مطلوب برای حرکت سازمان می شود .
هدف : این مطالعه با هدف بررسی وضعیت تفکر استراتژیک در مدیران حوزه آموزش وتحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1395 انجام شده است .
روش کار و مواد : این پژوهش مطالعه توصیفی - تحلیلی بوده که بصورت مقطعی انجام گردید. جامعه مورد مطالعه تمامی مدیران ارشد و میانی حوزه آموزش و تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز است که به شکل سرشماری مورد مطالعه قرار گرفته است. ابزار مورد استفاده در این مطالعه پرسشنامه استاندارد تفکر استراتژیک است که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته است پس از وارد کردن داده ها به نرم افزار spss نسخه23 برای تجزیه و تحلیل از آزمون های شاپیرو- ویلک ، T مستقل ، من ویتنی ، واریانس یک طرفه ، توکی و کروسکال – والیس استفاده شده است .
یافته ها :. براساس یافته های بدست آمده اکثر مدیران ارشد و میانی حوزه آموزش (88.2) و حوزه تحقیقات و فناوری (89.5) دارای تفکر استراتژیک ضعیف می باشند. همچنین بیشترین نمره در عناصر تفکر استراتژیک در حوزه آموزش مربوط به عنصر تصور اینده و تمرکز بر آن (28.9)و در حوزه تحقیقات و فناوری مربوط به عنصر تصمیم گیری بر مبنای فرضیه سازی (28.8) و بیشترین ضعف مدیران دو حوزه در زیرساخت های تفکر استراتژیک مربوط عنصر به درک موقعیت بر مبنای یادگیری (24.3) میباشد. همچنین مشاهده شد بین وضعیت تفکر استراتژیک با متغیر زمینه ای سابقه شغلی ارتباط معنی داری وجود دارد (0.03p=) .
نتیجه گیری : نتایج این مطالعه نشان دهنده مناسب نبودن وضعیت تفکر استراتژیک و هرکدام از زیرساخت های آن در مدیران ارشد و میانی حوزه آموزش و حوزه تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز می باشد هم چنین نتایج بیانگر این است که سابقه شغلی یک متغیر اثرگذار بر وضعیت تفکر استراتژیک مدیران دانشگاه می باشد و با افزایش سابقه کاری ، مهارت های تقکر استراتژیک کاهش پیدا می کند که لازم است برای بهبود وضعیت تفکر استراتژیک ، اقدامات جدی در زمینه های آموزش و مهارت آموزی مدیران دانشگاه و انتخاب این مهارت به عنوان معیار گزینش و ارزشیابی مدیران صورت پذیرد.