• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Pharmacy
  • Theses(P)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Pharmacy
  • Theses(P)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

بکارگیری سیستم آموزش یکپارچه در آموزش داروسازی

Thumbnail
View/Open
Thesis Mohammad Taklavinezhad .pdf (4.191Mb)
Date
1400
Author
تکلوی نژاد, محمد
Metadata
Show full item record
Abstract
مقدمه: با توجه به ماهیت رشته داروسازی که از علوم مختلفی چون بیولوژی، شیمی و حتی ریاضی و فیزیک تشکیل شده، کاربرد این علوم در عمل یکی از مهمترین چالش ها در آموزش داروسازی برای دانشجویان می‌باشد. یکی از روش های جدیدی که اخیرا در دنیا در رابطه با آموزش رشته های حرفه ای (professional) مورد توجه قرار گرفته است، آموزش یکپارچه (integrated education) است. در این روش آموزشی، سعی بر این است که شاخه های مختلف یک علم بصورت یکپارچه و همزمان آموزش داده شوند. هدف: بکارگیری سیستم آموزش یکپارچه در آموزش داروسازی روش کار: اساتید از گروه های مختلف آموزشی گرد هم آمدند و یک طرح درسی با عنوان "آموزش یکپارچه داروسازی 1" شامل سرفصل‌های بیماری های آسم و سرفه، تدوین کردند که بصورت دو واحد اختیاری برای حداکثر 25 نفر از دانشجویان سال داروسازی ارائه شد. گروه کنترل دانشجویان همان ورودی بودند که همزمان واحد اختیاری دیگر تحت عنوان روانشناسی انتخاب کرده بودند. در انتهای دوره آزمون هماهنگی بین دو گروه دانشجویان برگزار ‌شد و نتایج پاسخ‌ها توسط آزمون t مستقل مقایسه ‌شد. همچنین در پایان دوره نظرسنجی از شرکت‌کنندگان درباره میزان افزایش مهارتشان در مدیریت کیس های آسم و سرفه در داروخانه های شهری و نیز نحوه اجرای دوره انجام گرفت. يافته ها: نتایج نشان دهنده ی وجود اختلاف معنی دار مابین نمرات دو گروه تحت آموزش یکپارچه داروسازی و گروهی که این آموزش را نداشته اند می‌باشد (p<0.05) و فرضیه پژوهش را تایید می‌کند. یعنی نشان داده می‌شود که شرکت در این دوره باعث افزایش مهارت تفکر یکپارچه در تفسیر مشکلات دارویی بیماران گردیده است. همچنین نظرات دانشجویان شرکت کننده نشان می‌دهد که این دوره باعث افزایش مهارت آن‌ها در مدیریت کیس های بالینی مورد تدریس شده است و اینکه اکثر شرکت کنندگان وجود چنین واحدی را در کوریکولوم آموزش داروسازی لازم می‌دانند. نتيجه گيري: طرحی که در این مطالعه اجرا شد، با اینکه نمونه ایده آلی از یکپارچه سازی علوم داروسازی نیست، اما می‌تواند نقطه آغازی باشد برای طرح های بعدی که بطور کامل تر در مراکز مختلف کشور اجرا شوند.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/64331
Collections
  • Theses(P)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV