• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

مقايسه تاثير آموزش به دو روش لوح فشرده و شبکه اجتماعي بر دانش و عملکرد پرستاران بخشهاي مراقبت ويژه نوزادان در ارزيابي رفتار نوزاد نارس

Thumbnail
View/Open
پ879پایاننامه پرستو جلیلی.pdf (1.978Mb)
Date
1399
Author
جلیلی, پرستو
Metadata
Show full item record
Abstract
چکيده: مقدمه: با توجه به اين که پيشرفت در مراقبت هاي نوزادان، ميزان بقا را در بيماران حاد و نوزادان نارس بهبود بخشيده، پرستاران نوزادان به مهارت هاي حرفه اي براي مراقبت نياز دارند و بايستي از تمام مهارت ها و تکنيک هاي جديد مراقبتي دانش کافي داشته باشند. از طرفی آموزش به شیوه های متنوع، غیرحضوری و در شبکه های مجازی برای بزرگسالان مورد توافق می باشند. لذا هدف از اين مطالعه مقايسه تاثير آموزش به دو روش لوح فشرده و شبکه اجتماعي بر دانش و عملکرد پرستاران بخش هاي مراقبت ويژه نوزادان در ارزيابي رفتار نوزاد نارس بود. روش: مطالعه حاضر به روش نیمه تجربی بر روي ۵۰ پرستار بخش مراقبت ويژه نوزادان در چهار بيمارستان کرمانشاه انجام گرفت. ابزار جمع آوري داده ها، شامل اطلاعات دموگرافيک و پرسشنامه تعيين سطح دانش پرستاران و چک ليست مشاهده و ثبت رفتار نوزاد نارس براي تعيين عملکرد بود. مداخله در دو گروه لوح فشرده و شبکه اجتماعي (به مدت ۱۵ روز) انجام گرفت و داده ها با استفاده از آمار توصيفي و استنباطي (تي مستقل، تي زوج و تحليل کوواريانس) در نرم افزار SPSS نسخه ۲۴ تجزيه و تحليل شد. يافته ها: دانش وعملکرد پرستاران بخش های ‌ NICU قبل از مداخله، بین دو گروه لوح فشرده وشبکه اجتماعی، تفاوت آماری معنی داری نشان نداد(۷۱/۰P= و/۰۹۴P= ). دانش وعملکرد پرستاران بعد از آموزش، بین دو گروه تفاوت معنی داری نشان داد(۰۰۱/۰P< و۰۰۱/۰P<). تغییرات دانش وعملکرد پرستاران، بین دو گروه تفاوت معنی دارنشان داد(۰۲/۰P= و ۰۳/۰P= ).هردو متغیر دانش و عملکرد پرستاران در گروه شبکه اجتماعی، بیشتر از گروه لوح فشرده افزایش داشت. نتيجه گيري: استفاده از آموزش مبتني بر شبکه اجتماعي مبتنی بر تلفن همراه در زمينه مراقبت از نوزاد، شيوه مناسب و در دسترسي است كه پرستاران مي توانند استفاده و اطلاعات خود را به روز نمايند. با توجه به تاثير بهتر شبکه اجتماعی نسبت به لوح فشرده در اين مطالعه، به‌کارگيري شبکه‌هاي اجتماعي مي‌تواند فرصتي براي بهبود فرايند آموزش و يادگيري باشد.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/64073
Collections
  • Theses(NM)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV