• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Management and Medical Informatics
  • theses
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Management and Medical Informatics
  • theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

بررسی استفاده از کتاب الکترونیکی توسط دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز بر مبنای مدل پذیرش فناوری و تئوری انتظار – تأیید

Thumbnail
View/Open
Thesis.nazari.99.12.4.pdf (2.168Mb)
Date
1399/11/29
Author
نظری ارمی, ملیحه
Metadata
Show full item record
Abstract
خلاصه فارسی مقدمه: كتاب الكترونيكي داراي ويژگي‌های منحصربه‌فردی است که به واسطۀ آن‌ها می‌توان بر بسیاری از چالش‌ها و مشکلات کتب چاپی چیره شد. در این میان پذیرش آن توسط فراگیران و دانشجویان و میزان استفاده از آن بسیار حائز اهمیت است. هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی فاکتورهای مؤثر بر استفاده دانشجویان از کتاب الکترونیکی بر مبنای مدل پذیرش فناوری و تئوری انتظار- تأیید انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعۀ توصیفی ـ تحلیلی از نوع تحلیل عاملی – تأییدی بود، جامعه آماری آن دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بودند. روش نمونه‌گیری، ساده و نمونه در دسترس بود که تعداد 140 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند، ابزار پژوهش، پرسشنامه ساختار‌یافته بر اساس مدل پذیرش فناوری و تئوری انتظار- تأیید بود. برای روایی محتوای پرسشنامه از نظرات ده نفر از متخصصان استفاده شد و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ محاسبه شد. و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSSV.24 استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که فاکتورهای مدل پذیرش فناوری یعنی «برداشت ذهنی از سودمندی استفاده» و «قصد ادامه دادن» با (64/0=β) و «برداشت ذهنی از سهولت استفاده» و «قصد ادامه دادن» با (42/0=β) تأثیر مستقیم و معنی‌داری بر استفادة دانشجویان از کتاب الکترونیکی دارند. سایر یافته‌ها نشان داد که مدل پیشنهادی قادر به تبیین و تشریح بیش از 47 درصد از عوامل مؤثر بر استفادة کتاب الکترونیکی توسط دانشجویان است. نتیجه‌گیری: مدل ترکیبی پذیرش فناوری و تئوری انتظار - تأیید مدلی مناسب جهت تبیین و تشریح رفتار دانشجویان در استفاده از کتب الکترونیکی است. نتایج این پژوهش به روشنی فاکتورهای مؤثر بر استفادۀ دانشجویان از کتاب الکترونیکی را شناسایی کرد که شامل «برداشت ذهنی از سودمندی استفاده»، «برداشت ذهنی از سهولت استفاده»، «تأیید» و «رضایت کاربر» است. نتایج این پژوهش می‌تواند در طراحی کتب الکترونیکی، پیاده‌سازی موفق و استفاده گسترده از آن برای برنامه‌ریزان، سیاستگذاران و مدرسان؛ مفید باشد.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/64007
Collections
  • theses

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV