• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Dentistry
  • Theses(D)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Dentistry
  • Theses(D)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

بررسی تاثیر آموزش بر دیدگاه و بازخورد بیماران و دانشجویان در درمان های چند جلسه ای

Thumbnail
View/Open
amirali mirzaei thesis .pdf (1.206Mb)
Date
1399/11/8
Author
میرزایی, امیرعلی
Metadata
Show full item record
Abstract
مقدمه بازخورد نه به عنوان یک مهارت بلکه یک مرحله معین در آموزش پزشکی محسوب می گردد. دریافت بازخورد از بیمار (patient feedback) اهمیت زیادی در ارتقای رفتار حرفه ای دانشجویان دارد. مطالعه ی حاضر با هدف بررسی دیدگاه و بازخورد دانشجویان و بیماران در خصوص درمان های چند جلسه ای انجام گرفت. مواد و روشها در این مطالعه مداخله ایی ، تعداد 97 دانشجو از بخش های پریو، پروتز کامل و پروتز ثابت انتخاب شدند و بطور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. مهارت ارتباطی دانشجویان توسط آزمون کوئین دام سنجیده شد و تمامی دانشجویان که سطح ارتباطی متوسط داشتند وارد مطالعه شدند. آموزش به صورت پفلت همراه با سخنرانی و پرسش و پاسخ طی یک جلسه به مدت 20 دقیقه انجام شد و آموزش های لازم جهت چگونگی رفتار با بیمار بر اساس به روز ترین مقالات موجود داده شد. نمونه بیماران از بین بیماران مراجعه کننده گان به 3 بخش بالینی دانشکده (پریو، پروتز کامل و پروتز ثابت) انتخاب گردید، بدین صورت که درمان آنها توسط دانشجویان 2 گروه انجام شد. جهت اجرای مطالعه دو پرسشنامه مجزا برای بیماران(شامل 15 سوال) و دانشجویان(شامل 8 سوال) هر یک در 4 حیطه تنظیم شد. پاسخ های هر دو پرسشنامه بر اساس طیف لیکرت 5گزینه ای بود و نمرات در هر حیطه از مجموع نمرات سوالات آن حیطه بدست امد. روایی و پایایی پرسشنامه ها مشخص گردید. بعد از اتمام درمان، هر دو پرسشنامه بین بیماران (با دو گروه درمانگر) و دانشجویان (آموزش دیده و بدون آموزش) توزیع گردید. بیماران هیچ اطلاعی از آموزش دیدن و ندیدن درمانگر خود نداشتند. داده های حاصل از هر دو پرسشنامه توسط spss 20 مورد تجزیه و تحلیل اماری قرار گرفت. نتایج 7/57 درصد از دانشجویان آموزش پمفلت را دریافت نمودند و 3/42 درصد فاقد آموزش بودند. بطوریکه 3/67 درصد از دانشجویان گروه پروتز کامل ، 7/40 پروتز ثابت و 3/53 درصد از دانشجویان پریو آموزش دریافت کردند. بازخورد و دیدگاه دانشجویان نشان داد که حیطه های همکاری بیمار ، زمان و نظم و علاقه به درمان در گروه با آموزش بطور معنی داری بیشتر از بدون آموزش است و نظارت تیم درمانی در دو گروه مشابه است. بازخورد و دیدگاه بیماران نشان داد که حیطه های کیفیت مراقبت درمانی، اطمینان بیمار از انجام مناسب ترین درمان و زمان و نظم در گروه با آموزش بطور معنی داری بیشتر از بدون آموزش است و حمایت و پشتیبانی تیم درمانی در دو گروه مشابه است. نتیجه گیری مداخله آموزشی باعث بازخورد مثبت دانشجویان و بیماران در خصوص درمان های چند جلسه ای شد.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/63875
Collections
  • Theses(D)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV