• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Dentistry
  • Theses(D)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Dentistry
  • Theses(D)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

تاثیر برنامه پیر منتورینگ بر مهارت های ارتباطی، اعتماد به نفس و میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز

Thumbnail
View/Open
mahdi yousefi thesis.pdf (1.391Mb)
Date
1399/11/18
Author
یوسفی, مهدی
Metadata
Show full item record
Abstract
مقدمه: منتورینگ رویکردی است که توسط دانشگاه های مختلف برای حمایت دانشجویان جهت سازگاری با محیط جدید دانشگاه استفاده می شود. هدف از مطالعه حاضر تاثیر برنامه پیر منتورینگ بر مهارت های ارتباطی، اعتماد به نفس و میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بود. مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی، تعداد 17 دانشجوی سال چهارم، پنجم و ششم به عنوان منتور و تعداد 53 نفر از دانشجویان سال اول و دارای شرایط ورود به مطالعه به عنوان منتی انتخاب شدند. افرادی که تمایل به شرکت در طرح منتورینگ نداشتند به عنوان گروه شاهد (26 نفر) در نظر گرفته شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه های اعتماد به نفس و مهارت های ارتباطی بود که پایایی و روایی هر دو پرسشنامه بررسی و تایید گردید. پس از توضیح اهداف و شرایط ورود به مطالعه، هر دو پرسشنامه بین منتور ها و منتی ها در دو زمان شروع ترم و پایان ترم توزیع شد. میزان پیشرفت تحصیلی افراد از طریق مقایسه معدل نیمسال اول و دوم که از آموزش دانشکده دریافت شده بود صورت گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها ازطریق نرم افزار spss 22 و آزمونهای آماری تی تست و تی جفت انجام گردید. نتایج: قبل از برنامه پیر منتورینگ میزان مهارت های ارتباطی، اعتماد به نفس و معدل در دو گروه منتی و شاهد مشابه بود ولی بعد از برنامه پیر منتورینگ در گروه منتی بطور معنی داری بیشتر از گروه شاهد بود. در گروه منتی، میزان مهارت های ارتباطی، اعتماد به نفس و معدل پس از برنامه پیر منتورینگ افزایش معنی داری را نسبت به قبل از برنامه پیر منتورینگ داشت. همچنین بعد از برنامه پیر منتورینگ میزان پیشرفت تحصیلی در زنان و مردان منتی مشابه بود. ولی میزان اعتماد به نفس و مهارت های ارتباطی تفاوت معنی داری بر اساس جنسیت داشتند (p<.05) به طوری که میزان مهارت های ارتباطی در زنان و میزان اعتماد به نفس در مردان بیشتر بود. در منتورها میزان مهارت های ارتباطی، اعتماد به نفس و معدل بعد از برنامه پیر منتورینگ افزایش معنی داری را نسبت به قبل از برنامه پیر منتورینگ داشت. بعد از برنامه پیر منتورینگ هر سه متغیر در زنان و مردان مشابه بود. نتیجه گیری : برنامه پیر منتورینگ تاثیر معنی داری را در افزایش مهارت های ارتباطی، اعتماد به نفس و میزان پیشرفت تحصیلی منتور ها و منتی ها در دانشکده دندانپزشکی تبریز داشت.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/63863
Collections
  • Theses(D)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV