پیامد های سلامتی در حوادث ترافیکی جاده ای در عابرین پیاده
Abstract
این مطالعه با هدف تعیین پیامد های سلامتی در حوادث ترافیکی در عابرین پیاده انجام گرفت.
مواد و روشها: این مطالعه همگروهی در جمعیت افراد دچار حوادث ترافیکی در منطقه ی دو آمایشی سرزمینی که به دو مرکز تروما در شهر تبریز مراجعه کرده اند و در سیستم رجیستری مصدومیت ترافیکی ثبت شده اند انجام شده است. یک ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه سلامت بیمار (Patient health questionnaire: PHQ-9) بود برای سنجش اختلال افسردگی بود. برای اندازه گیری اختلال استرس بعد از تروما (PTSD) از پرسشنامه PC-PTSD استفاده شد. برای اعتبارسنجی این پرسشنامه، ترجمه forward و backward انجام شد. برای ارزیابی پایایی درونی پرسشنامه، از آلفا کرونباخ استفاده شد. برای تعیین ارتباط متغیرهای دموگرافیک و اجتماعی-اقتصادی با این اختلالات از آزمون رگرسیون لجیستیک بهره بردیم. جهت آنالیز داده ها، از نرم افزار SPSS-16 استفاده شده و P-Value<0.05 معنی دار تلقی شده است.
یافتهها: مقدار آلفا کرون باخ پرسشنامه PC-PTSD برابر با 66/0 بود و پایایی مورد قبولی داشته است. میانگین سنی شرکت کنندگان 5/43 با انحراف معیار 38/13 سال بود. تعداد 30 نفر از افراد مطالعه خانم (9/34 درصد) و 56 نفر آقا بودند (1/65 درصد). در کل از بین 84 نفر اختلال افسردگی اساسی و PTSD مورد ارزیابی قرار گرفت که 58 نفر (69%) مبتلا به PTSD و 45 نفر (6/53 %) مبتلا به اختلال اسردگی اساسی بودند و 39 نفر از 84 مورد (4/46 درصد) همزمانی ابتلا به MDD و PTSD داشتند. آنالیز داده ها با استفاده از آزمون رگرسیون لجیستیک نشان داد که متغیر سن با ابتلا به MDD ارتباط معنی دار داشت (029/=0P).