مطالعه تطبیقی برنامه آموزش پزشکی خانواده در دانشگاه های منتخب
Abstract
هدف: هدف از اين پژوهش مقايسه ساختار کلي و اهداف آموزشي،چرخش های بالیني، عناوين درسي، روش های ارزيابي، استراتژی های آموزشي و نحوه ارزيابي
دستیاران در طول دوره است تا بتواند در برنامه ريزی های آتي اين رشته کمک کننده باشد.
روش کار و مواد: دراين پژوهش که از نوع تطبیقي)مقايسه ای( است، قسمت هايي از برنامه آموزشي
تخصص پزشكي خانواده در تعدادی از دانشگاه های پزشكي منتخب که به لحاظ جهاني نیز صاحب امتیاز و رتبه مي باشند با برنامه آموزشي رشته در ايران در کنار هم مورد مقايسه قرار گرفتند. الگوی مورد استفاده الگوی Beredy بود که چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و
مقايسه را در مطالعات تطبیقي مشخص کرد و پیشنهادهای کاربردی برای بهبود بخشیدن به وضعیت برنامه آموزشي دوره از نظر بهبود بخشیدن به وضعیت هر يک از عناصر ارايه شد.
یافته ها: بر اساس يافته های مطالعه حاضر علي رغم تفاوت در طول دوره و تمرکز متفاوت بر روی آموزش ها در حیطه ارائه خدمات در شهر و حومه و روستا، سرفصل ها و عناوين آموزشي در اکثردانشگاه ها مشابه است. در ارتباط با استراتژی آموزشي اکثرا بر آموزش مبتني بر شواهد تاکید داشتند. درمورد اهداف مورد انتظار هريک از دانشگاه ها آموزش ها را برای کسب استانداردهای دانشگاهي خود منطبق نموده اند. استفاده از فن آوری های نوين و الكترونیک برای بهبود کیفیت خدمات از اهداف آموزشي در تمامي دانشگاه های منتخب است. چرخش های بالیني و روشهای ارزيابي با وجود اينكه در هر دانشكده ای کیفیت خاص خود را دارد، ولي به لحاظ کمي تشابهات بسیار دارند.