بررسی چالش های اخلاقی متداول در داروخانه های شهر تبریز از نگاه داروسازان و شیوه برخورد داروسازان تبریز با آن در سال 99
Abstract
مقدمه: علیرغم تحقیقات گسترده در بسیاری از زمینه های مراقبت های بهداشتی، داروسازی از نظر
اخلاق عملی مورد توجه کمتری قرار گرفته است.
هدف: در این مطالعه چالشهای اخلاقی متداول در داروخانه های شهر تبریز از نگاه داروسازان و شیوه
برخورد داروسازان تبریز با آن مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش کار: یک گروه کوچک تحت عنوان Focus group متشکل از 02 داروساز شاغل در
داروخانه های شهر تبریز با حداقل سابقه اشتغال 02 سال تشکیل دادیم وسناریوها را بر اساس چالشهای
پیش آمده برای داروسازانی که در داروخانه های تبریز مشغول به کار هستند، جمع آوری کردیم. سپس بر
اساس همین سناریوها، سوالاتی طراحی شد و در اختیار 45 داروساز مشغول در داروخانه های سطح شهر
تبریز با حداقل 0 سال سابقه کار قرار داده شد. درصد بروز این مشکلات و نحوه ی برخورد داروسازان مورد
مطالعه قرار گرفت.
نتایج: نتایج تحقیق تجربی انجام شده، میتواند یک روش اساسی از تحقیقات در مورد اخلاق پزشکی
در داروخانه را تشکیل دهد. اگرچه از نظر آماری این تعداد نماینده تمام داروخانه های ایران نیست، اما به
نوعی برخی از چالشهای اخلاقی روبروی داروسازان در داروخانهها و جزئیات فراوانی وقوع این مشکلات را نشان
می دهد. نتایج به روشنی نشان می دهد که مشکلات اخلاقی بخشی جدایی ناپذیر از داروخانه است و داروسازان
اغلب به منافع بیمار اولویت میدهند و تحت تأثیر مقررات قرار میگیرند. چالشهای اصلی شامل این موارد
بودند: درخواست داروهای ضد بارداری، بازگرداندن دارو توسط بیمار، رویارویی با احتمال سوءاستفاده
مراجعه کننده از دارو، درخواست اطلاعات محرمانه بیمار توسط افراد، درخواست تحویل داروهای غیرمرتبط از
سوی بیمار.
بحث و نتیجه گیری: یافته ها وجود بینش نسبت به چالشهای اخلاقی در میان داروسازان، تعداد
دفعات برخورد با معضلات اخلاقی را نشان می دهند.