تاثیر آموزش مبتنی بر نرم افزار گوشی همراه بر آگاهی و رفتارهای خود مراقبتی بهداشت باروری دانشجویان متاهل: کارآزمایی تصادفی کنترل شده
Abstract
چکیده
زمینه: آموزش بهداشت باروری اساسی ترین گام جهت حفاظت جوانان در خصوص خطرات پیرامون مسائل باروری و جنسی است. آموزش مبتنی برنرم افزار گوشی هوشمند بعنوان یک شیوه نوین در راس شیوه های آموزشی جهان قرار گرفته است. هدف از انجام این پژوهش تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر نرم افزار گوشی هوشمند بر آگاهی ورفتارهای خود مراقبتی دانشجویان متاهل در زمینه بهداشت باروری بود.
مواد و روش کار: در این کارآزمایی تصادفی کنترل شده 164دانشجوی متاهل دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه تبریز بصورت تصادفی با نسبت تخصیص 1:1 به دو گروه آموزش و کنترل تخصیص یافتند. نرم افزار آموزشی گوشی همراه SRH درچهارحیطه از بهداشت باروری تنظیم شد و پرسشنامه از متن تدوین شده استخراج گردید سپس آزمودنی های گروه مداخله به مدت 4هفته تحت آموزش فوق قرار گرفتند. میزان آگاهی و رفتارهای خود مراقبتی شرکت کنندگان در ابتدای مطالعه و بعد از 8 هفته پیگیری در هر دو گروه بررسی و نمرات با هم مقایسه گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSSو آزمونهای کای دو، t مستقل، وآنالیز کواریانس تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: 78 نفر در گروه مداخله و 77 نفر در گروه کنترل مورد آنالیز نهایی قرار گرفتند. قبل از مداخله نمرات کلی آگاهی و خودمراقبتی بهداشت باروی و همه حیطه های آنها در هر دو گره مشابه بود (P>0.05). هشت هفته بعد از اتمام مداخله، افزایش معنی دار در میانگین (SD) نمره آگاهی کلی بهداشت باروری (adjusted Difference (AD): 8.8 ; 95% CI: 6.5 to 11.1; p<0.001) و همه زیردامنه¬های آن (p<0.001)، میانگین (SD) نمره خودمراقبتی بهداشت باروریAD: 11.6 ; 95% CI: 6.7 to 16.5; p<0.001) و همه زیر دامنه های آن (p<0.05) به غیر از حیطه تنظیم خانواده در گروه آموزش نسبت به گروه کنترل مشاهده شد.
نتیجه گیری: یافته ها نشانگر تاثیر معنی دار استفاده ازنرم افزار گوشی همراه بر افزایش میزان آگاهی و خود مراقبتی دانشجویان در همه حیطه های بهداشت باروری به غیر از تنظیم خانواده است.