بررسی تطبیقی برنامه درسی مقطع کارشناسی رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمان در ایران با دانشگاه های کشورهای منتخب
Abstract
خلاصه فارسی
مقدمه: با توجه به تغییر استانداردهای مراقبت های سلامت و به تبع آن مدیریت خدمات بهداشتی درمانی در سطح
دنیا، برای کارآمد ساختن و به روز کردن برنامه آموزشی به اندیشه های جدید و رویکردهای تازه نیاز است و یکی
از راه های نیل به این هدف انجام مطالعات تطبیقی است.
هدف: مطالعه حاضر با هدف مقایسه برنامه آموزشی مقطع کارشناسی رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی
ایران با دانشگاه های منتخب و تعیین مواردی در برنامه آموزشی ایران است که باید و می توانند ارتقا یابند.
روش کار: در این مطالعه توصیفی – تطبیقی )مقایسه ای(، عناصر اصلی برنامه درسی 5 دانشگاه معتبر و پیشگام در
حوزه آموزش مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی از کشورها آمریکا، کانادا، بریتانیا و استرالیا که به صورت هدفمند
بود که چهار مرحله Beredy انتخاب شده بودند، با برنامه درسی ایران مقایسه گردید. الگوی مورد استفاده الگوی
توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه را در مطالعات تطبیقی مشخص می کند.
یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش، عنوان رشته، اهداف کلی دوره، طول دوره و محتوای آموزشی در تمامی
برنامه های مورد مطالعه متفاوت بودند اما شباهت هایی نیز در برخی واحدهای درسی ارائه شده در هریک از دوره
های این دانشگاه ها وجود داشت.
نتیجه گیری: اگرچه برنامه آموزشی ایران در مقایسه با برنامه های آموزشی مورد مطالعه از جایگاه بدی برخوردار
نیست، اما با توجه به نیاز کنونی جامعه و پیشرفت های جهانی و به منظور رفع کاستی ها و سالخوردگی محتوای
آموزشی، باید مورد بازبینی و اصلاحات جدی قرار بگیرد