مقایسه کوریکولوم آموزشی دوره عمومی دکترای دندانپزشکی سالمندان در ایران با دانشکده های پیشرو
Abstract
مقدمه:
جمعیت سالمند نیازمند دریافت درمانهای دندانپزشکی اختصاصی است و لازم است دانشجویان آموزش مناسب و مواجهه کلینیکی کافی در این زمینه دریافت کنند. هدف از این مطالعه مقایسه کوریکولوم آموزشی دوره عمومی دکترای دندانپزشکی سالمندان در ایران با دانشکده های پیشروبود.
مواد و روشها:
در این مطالعه توصیفی– تطبیقی 12 دانشکده برتر براساس رتبه بندی دانشکده های دندانپزشکی سایت های شانگهای و QS، میزان دسترسی به اطلاعات و دارا بودن واحد درسی سالمند شناسی در برنامه درسی، انتخاب شد. سپس برنامه درسی درخصوص سالمندشناسی دندانپزشکی دوره دکترای عمومی در ایران بررسی شده و از نظر محتوای آموزشی و سرفصلها، شیوه های آموزشی، ساعات آموزشی اختصاص یافته (آموزش نظری، عملی)، نوع واحد ارائه شده(اجباری، اختیاری)، وجود واحد درسی مجزا و ادغام یافته با برنامه ی درسی دانشکده های برتر جهان مقایسه شد. نتایج با استفاده از شاخص های آمار توصیفی به صورت تعداد (فراوانی، درصد) و یا میانگین گزارش شد. داده های کیفی به صورت دستی و با روش تحلیل محتوا تحلیل شد.
نتایج:
شیوه آموزشی و روش ارزیابی پایان ترم واحدهای دندانپزشکی سالمندان در کوریکولوم دندانپزشکی ایران نامشخص است. لزوم تعیین شیوه آموزشی و روش ارزیابی پایان ترم در کوریکولوم آموزش سالمندان در ایران ضروری است. پاره ای از سرفصل های متداول در سایر دانشکده های جهان در ایران تدریس نمی گردد. نوع درمان سالمندان و محتوای آموزشی بالینی در کوریکولوم دندانپزشکی ایران محدود است.
نتیجه گیری :
کوریکولوم آموزشی در خصوص دندانپزشکی سالمندان نیازمند بازنگری و تکمیل می باشد.