بررسی مشکلات حین تحصیل دانشجویان استعداد درخشان و سایر دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی تبریز
Abstract
زمینه و هدف: توجه به مشکلات دانشجویان استعداد درخشان از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه بی¬توجهی به مشکلات آموزشی، پژوهشی و سایر مشکلات روحی-روانی ممکن است باعث اضطراب و افسردگی و از سوی دیگر منجر به افت عملکرد تحصیلی دانشجویان شود. از اینرو مطالعه حاضر به منظور بررسی مشکلات آموزشی حین تحصیل دانشجویان استعداد درخشان و سایر دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی تبریز طراحی شده است.
روش اجرا: مطالعه حاضر يك مطالعه مقطعي-تحليلي بوده كـه جمعيـت مـورد مطالعـه آن دانـشجويان عـادي و دانـشجويان اسـتعداد درخشان بودند. روش جمع¬آوري اطلاعات از طريق پرسشنامه شامل مشخصات دموگرافيـك دانـشجويان و بررسـي مـشكلات آموزشـي، پژوهشی، روحی-روانی، فردی-خانوادگی و شغلی آینده دانشجويان بود و در انتها نيز برخي از راهكارهاي مناسب جهت رفع مشكلات نام برده بر حسب ديدگاه دانشجويان مورد سـنجش قـرار گرفته و در نهايت اطلاعات با استفاده از نرم افزار آماري22 SPSS تجزيه و تحليل شد.
یافته¬ها: نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که بین میانگین نمرات اختصاص داده شده به برخی از مشکلات آموزشی، پژوهشی، روحی-روانی، فردی-خانوادگی و مشکلات شغلی آینده از دیدگاه دانشجويان استعداد درخشان و سایر دانشجویان اختلاف معنی¬دار وجود دارد (P<0.05).
نتیجه¬گیری: از مطالعه حاضر چنین نتیجه¬گیری می¬شود که دانشجویان استعداد درخشان در زمینه¬های آموزشی، پژوهشی، فردی-خانوادگی، روحی-روانی و شغلی آینده مشکلات قابل توجهی داشتند و در بسیاری از این زمینه¬ها دیدگاه متفاوتی نسبت به سایر دانشجویان داشتند..