ارتباط بین معدل دو سال اول و نمره آزمون جامع علوم پایه دانشجویان دانشکده دندانپزشکی تبریز ورودیهای 92 تا 95
Abstract
مقدمه:
با توجه به اهمیت امتحان جامع دندانپزشکی، شناسایی و تعیین عوامل مرتبط و اثر گذار بر این امتحان جامع اولین قدم در ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان می باشد. هدف از مطالعه حاضر بررسی ارتباط بین معدل دو سال اول و نمره آزمون جامع علوم پایه دانشجویان دانشکده دندانپزشکی تبریز ورودیهای 92 تا 95 بود.
مواد و روشها:
در این مطالعه به صورت توصیفی –تحلیل مقطعی، دانشجویان عمومی دانشکده دندانپزشکی تبریز در ورودی سالهای92 تا 95 که در امتحان جامع علوم پایه شرکت کرده بودند، انتخاب شدند. روش نمونه گیری به روش آسان و در دسترس و به صورت تمام شماری انجام شد. با هماهنگی با مسئول آموزش دانشکده دندانپزشکی اطلاعات مربوط به دانشجویان شامل سال ورود به دانشگاه، سال شرکت در امتحان جامع علوم پایه و نمرات امتحان جامع علوم پایه و معدل سال اول و دوم آنها و بار اول شرکت در آزمون از پرونده آنها استخراج شده و در چک لیست وارد شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 24 استفاده شد. ارتباط بین میانگین معدل و نمره جامع از طریق همبستگی پیرسون (Correlation Pearson) بررسی شد
نتایج:
314 دانشجو مورد بررسی قرار گرفتند که 57 درصد از دانشجویان زن و 43 درصد مرد بودند. میانگین نمرات علوم پایه 27/1±05/16 و میانگین نمرات ازمون جامع علوم پایه 39/18±53/116 بود.در هر یک از سالهای مورد بررسی 92 تا 95، همبستگی مثبت معنی داری بین معدل پایه و نمره آزمون جامع علوم پایه وجود داشت(p<.001). در هر یک از سالهای مورد بررسی در افراد مجرد (2/94 ٪) همبستگی (p<.001) معنی داری وجود داشت ولی در افراد متاهل(8/5 ٪) رابطه معنی داری مشاهده نشد. در هر یک از سالهای مورد بررسی، در دانشجویان زن (p<.001) و مرد (p<.001) همبستگی مثبت معنی داری بین معدل پایه و نمره آزمون جامع علوم پایه مشاهده شد.
نتیجه گیری :
در هریک از سالهای مورد بررسی 92 تا 95 ، ارتباط معنی داری بین معدل دو سال اول و نمره آزمون جامع علوم پایه دانشجویان دندانپزشکی وجود دارد.