بررسی مهارت های ارتباطی مدیران کتابخانه های دانشگاهی و تاثیر آن بر سطح انگیزش و رضایت شغلی کتابداران تحت مدیریت آنها از دیدگاه کتابداران
Abstract
خلاصه:
مقدمه: انگیزه و رضایت شغلی بالا می تواند باعث بهبود عملکرد کتابداران شود.
هدف: این مطالعه به بررسی تاثیر مهارت های ارتباطی مدیران کتابخانه های دانشگاهی بر انگیزش و رضایت شغلی کتابداران در استان آذربایجان شرقی پرداخته است.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع کمی- توصیفی و مقطعی است. جامعه آماری پژوهش شامل 90 کتابدار، از 20 دانشگاه و شعب مستقر در استان آذربایجان شرقی بود. گردآوری داده ها، با استفاده از پرسشنامه بومی سازی شده پِین و به روش سرشماری انجام شد. به منظور تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 25 و STATA 15 استفاده شد.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که میانگین مهارت های ارتباطی مدیران (90/63
)، کتابداران (06/73) و از حد متوسط بالا بود. مهارت های ارتباطی مدیر، تاثیر معنی داری بر انگیزش کتابداران نداشت. اما بین مهارت های فردی، مدرک تحصیلی کتابدار و انگیزش شغلی ارتباط معنی دار بود. همچنین بین متغیرهای سن، جنسیت، رشته تحصیلی، نوع کتابخانه، سابقه کاری، نوع استخدام، نوع فعالیت، سال های خدمت، تشویق ها؛ بر انگیزش رابطه معنی داری وجود نداشت. همچنین اختلاف معناداری بین مهارت های ارتباطی مدیر، مهارت های ارتباطی فردی، رشته تحصیلی کتابدار و نوع استخدام بر رضایت شغلی وجود داشت. اما بین متغیر های سن، جنسیت، مدرک تحصیلی، رشته تحصیلی مدیر، نوع کتابخانه، نوع فعالیت کاری، سال های خدمت و تشویق ها و رضایت شغلی کتابداران وجود نداشت.
نتیجه گیری:
نتایج این پژوهش نشان داد که مهارت های ارتباطی مدیران بر رضایت شغلی تاثیرگذار بوده و مدیران به منظور جلب رضایت شغلی کتابداران امکان ادامه تحصیل برای کتابداران را تسهیل کنند همچنین نوع استخدام کتابداران را به حالت استخدام رسمی تبدیل کنند. مهارت های ارتباطی مدیران کتابخانه ها تاثیری بر انگیزش کتابداران نداشته، و انگیزش کتابداران درونی بوده است. لذا هنگام استخدام کتابدار، افراد با انگیزه و سخت کوش انتخاب شوند.