تحلیل هزینه- اثر بخشی غربالگری سرطان کلورکتال(CRC)
Abstract
چکیده
مقدمه: سرطان روده بزرگ (CRC) یک مشکل مهم بهداشتی با شیوع فزاینده در سراسر جهان است. با انجام غربالگری به موقع می توان از مرگ ناشی از سرطان روده بزرگ جلوگیری کرد. سرطان روده بزرگ سالانه بار اقتصادی قابل توجهی بر نظام سلامت ایران تحمیل می کند. هدف از این مطالعه ارزیابی هزینه اثر بخشی استراتژی های غربالگری CRC در جمعیت عمومی باخطر متوسط 50 سال و بالاتر می باشد.
روش کار و مواد: یک مطالعه هزینه اثر بخشی برای غربالگری سرطان کلورکتال در مقایسه با عدم غربالگری و همچنین مقایسه استراتژی ها با یکدیگر در جمعیت عمومی در معرض خطر متوسط طراحی شد.افق زمانی در این مطالعه 30 سال در نظر گرفته شد و هزینه¬ها از دیدگاه نظام سلامت مورد ارزیابی قرار گرفتند. استراتژیهای غربالگری در این مطالعه شامل کولونوسکوپی، سیگموئیدسکوپی و آزمایش خون مخفی در مدفوع بودند. از QALY بعنوان پیامد مطالعه و نسبت هزینه اثربخشی افزایشی(ICER) بعنوان شاخص گزارش نتایج استفاده شد. روش تحلیل حساسیت احتمالی برای بررسی نا¬اطمینانی در مدل مورد استفاده قرار گرفت. نرخ تنزیل 5/3 % در این مطالعه استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد همه استراتژی ها غربالگری نسبت به عدم غربالگری هزینه اثر بخش بودند. در این مطالعه مقادیر QALY و هزینه ها برای استراتژی¬های کولونوسکوپی، سیگموئیدسکوپی و آزمایش خون مخفی در مدفوع به ترتیب 78/19، 72/19، 65/ 19، 187/892914، 142/13961211، 093/190064160بدست آمد.ICER برای استراتژیهای کولونوسکپی،سیگموئیدسکوپی و آزمایش خون مخفی در مدفوع نسبت به عدم غربالگری به ترتیب 57/451377، 17/707771، 03/9668963 و 14/9802241 محاسبه شد، این شاخص نشان داد که آزمایش کولونوسکپی طبق حد آستانه سازمان بهداشت جهانی به عنوان هزینه اثربخش ترین استراتژی می باشد.
نتیجه گیری: در این مطالعه همه استراتژی ها نسبت به عدم غربالگری هزینه اثر بخش بودند. تجزیه و تحلیل مدل مارکوف نشان می دهد که انتخاب روش های غربالگری توسط افراد و بر اساس خطر ، هزینه اثربخش ترین روش می باشد.