تاثیر استفاده از کلاه ایمنی بر شدت تروما و پیامدهای بستری در موتورسواران ترومایی
Abstract
هدف مطالعه حاضر ارزیابی NTS ,GAP در پیش بینی بقای بیماران میباشد.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی آینده نگر میباشد که بر روی 1000 بیمار دچار ترومای موتورسیکلت مراجعه کننده به بخش اورژانس بیمارستان امام رضا تبریز به عنوان مرکز ارجاعی ترومای شمال غرب کشور استان آذربایجان غربی در سال 1398-1397 انجام میگیرد. در ابتدا مشخصات دموکرافیگ و استفاده از کلاه ایمنی در موتورسوار یا سرنشینان ثبت شد. پیامد بیماران از جمله مدت زمان بستری و مورتالیته همچنین علایم بیماران از نظرBP_PR_GCS ثبت شد. محل آسیب بیمار و شدت تروما بر اساسGAP ثبت شد. در نهایت بیماران به دو گروه استفاده کنندگان و عدم استفاده از کلاه ایمنی تقسیم و پیامد حاصله بررسی شد. جهت ارزیابی های مربوط به هرکدام از سیستم های امتیازدهی GAP,NTS صورت گرفت. اطلاعات مربوط به بیمار شامل محل وقوع تروما، جنس، سن، GCS، فشارخون سیستولیک، فشار خون دیاستولی، مکانیسم تروما، sato2، بیمار ثبت شد. نمره های GAP و NTS محاسبه شده و ارتباط آنها با مورتالیته ی بیمارسنجیده شد.
نتایج:
در بررسی مدلGAP در تعیین پیش گویی میزان بقای بیماران مقدار نقطه برش (cut of point) 18.5 با سطح زیر نمودار ROC (0.94 با فاصله اطمینان 0.99-0.89) با میزان حساسیت 0.95% و اختصاصیت 0.95 بدست آمد. در بررسی مدل NTSدر تعیین پیش گویی میزان بقای بیماران مقدار نقطه برش (cut of point) 16.5 با سطح زیر نمودار(0.95با فاصله اطمینان 0.99-0.90) و با میزان حساسیت 0.95 و اختصاصیت0.95 بدست آمد.