• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Management and Medical Informatics
  • theses
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Management and Medical Informatics
  • theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

بررسی وضعیت تحصیلی (موفقیت و عدم موفقیت تحصیلی) و شناسایی برخی پیش گوی کننده های موثر برآن در دانشجویان ورودی سالهای 1377تا 1387 دانشکده بهداشت و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تبریز

Thumbnail
View/Open
2کتابچه قمرپور.pdf (1.123Mb)
Date
1392
Author
قمرپور, الهه
Metadata
Show full item record
Abstract
مقدمه: بررسي وضعيت تحصيلي دانشجويان در دانشگاه ها از اولويت هاي پژوهش در آموزش و از مسائل مورد توجه مديران آموزشي دانشگاه ها است كه مي تواند براي دست اندركاران آموزشي، تصويري روشن تر از كاركرد دانشگاه فراهم نمايد و امكان دستكاري و مداخله مناسب براي كاهش عوارض افت تحصيلي را به دنبال داشته باشد. اين مطالعه به منظور بررسي وضعيت تحصيلي و برخي عوامل پيشگويي كننده مؤثر بر وضعيت تحصيلي دانشجويان ورودي سال هاي 1377 لغايت 1387 دانشكده بهداشت و تغذيه دانشگاه علوم پزشكي تبريز انجام گرديده است. مواد و روشها: مطالعه حاضر يك مطالعه توصيفي- تحليلي مي باشد. جامعه هدف آن، كليه دانشجويان ورودي سال هاي 1387 تا 1377 دانشكده بهداشت و تغذيه دانشگاه علوم پزشكي تبريز، در كليه رشته هاي موجود در دانشكده و در تمامي مقاطع تحصيلي ( به جز مقطع دكتري ) و در دو دوره شبانه و روزانه مي باشد. روش نمونه گيري اين مطالعه، سرشماري مي باشد. اطلاعات فردي و اطلاعات مربوط به ترم هاي تحصيلي دانشجويان با استفاده از فرمي كه به تأييد اعضاي پانل خبرگان رسيده بود، ابتدا از سايت سما واحد آموزش دانشكده و سپس از طريق بررسي پرونده هاي دانشجويان جمع آوري گرديد. سپس داده هاي به دست آمده با استفاده از آمار توصيفي و به صورت (ميانگين، درصد، SPSS فراواني و... ) و آزمون هاي آماري همبستگي كاي دو، رگرسيون لوجستيك و كروسكال واليس در نرم افزار آماري تجزيه و تحيل گرديد. يافته ها: از كل دانشجويان بررسي شده ( 1886 نفر)، حدود 70 درصد دختر بودند. از نظر مقطع تحصيلي 40.2 درصد دانشجويان در مقطع كارشناسي پيوسته ، 35.3 درصد كارداني، 21 درصد كارشناسي ناپيوسته و 3.4 درصد كارشناسي ارشد بودند. اكثريت آنها در دوره روزانه تحصيل كرده بودند و نوع سهميه ورود به دانشگاه آنان آزاد و مناطق بود كه 32.9 از سهميه منطقه 1 پذيرش شده بودند. ميانگين سن ورود به دانشگاه در اين دانشجويان 22 سال بود. از كل دانشجويان مورد بررسي، 1841 نفر ( 97.6 درصد) موفق به اخذ مدرك تحصيلي مورد انتظار در پايان دوره تحصيلي شده اند و 45 نفر ( 2.3 درصد ) از اين نظر ناموفق بودند. دلايل عدم اخذ مدرك تحصيلي در اين دانشجويان به ترتيب عبارت بود از: تغيير رشته ( 37.7 درصد)، انصراف ( 33.3 درصد) و اخراج ( 26.6 درصد). داشتن مشكل در تحصيل با متغير هاي و با نوع دوره (P value< جنسيت، سن ورود به دانشگاه، سهميه و مقطع تحصيلي ارتباط معني داري دارد ( 0.001 و مقطع (P value= آموزشي رابطه معني داري ندارد. همچنين بين داشتن معدل كل الف با نوع دوره آموزشي( 0.01 ارتباط معناداري ديده شد. (P value< تحصيلي ( 0.001 بحث ونتيجه گيري: بر اساس نتايج اين مطالعه جنسيت، سن ورود به دانشگاه، سهميه، مقطع تحصيلي و نوع دوره آموزشي از عوامل موثر در وضعيت تحصيلي دانشجويان مي باشند و توجه به اين عوامل و هدايت دانشجويان با توجه به آن ها در مسير تحصيلي شان باعث ارتقاي كيفيت آموزشي و همچنين افزايش احتمال موفقيت تحصيلي و شغلي آنان در آينده خواهد شد.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/62863
Collections
  • theses

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • بررسی انگیزه دانشجویان سال اول رشته های پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از ورود به رشته تحصیلی شان در سال تحصیلی 1391 

    هوشیار، احسان (دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده دندانپزشکی, 1391)
    انتخاب حرفه از مهمترین انتخابهای هر فرد در زندگی است. در این میان انتخاب رشته دندانپزشکی و پزشکی باید با دقت و آگاهی بیشتری صورت گیرد چرا که مطالعات گذشته نشان داده اند که تغییر حرفه برای دندانپزشکان و پزشکان به ندرت امکان ...
  • بررسی وضعیت تحصیلی(موفقیت و عدم موفقیت تحصیلی) و شناسایی برخی پیش گویی کننده ها ی موثر بر آن در دانشجویان ورودی سالهای 1377 تا 1387 دانشکده بهداشت و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تبریز 

    صادقی بازرگانی, همایون; تبریزی, جعفرصادق (دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده بهداشت, 1392)
    [بدون چکیده]
  • بررسی وضعیت انگیزشی و ارتباط آن با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان سال آخر دانشکده دندانپزشکی تبریز در سال تحصیلی 97-96 

    شامخی, سبا (دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده دندانپزشکی, 1397/9/25)
    پیش زمینه: انگیزه عاملی است که به رفتار فرد , نیرو و جهت می دهد تا به هدفی مشخص نایل شود. از اینرو داشتن انگيزه درست و مبني بر واقعيت در زمان انتخاب رشته مسئله اي بسيار حائز اهميت مي باشد چرا كه در غير اينصورت ممکن است ...

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV