1393-ارزیابی کیفیت مشتری زنان مبتلا به بی اختیاری ادراری در درمانگاه های منتخب شهر تبریز
Abstract
چکيده:
زمینه و اهداف: کیفیت مشتری (Costumer Quality) به ویژگی های گیرنده ی خدمت یا مشتری توجه
دارد و به دانش، مهارت، اعتماد و اطمینان مصرف کنندگان خدمات سلامت مربوط می شود که به طور فعال با
تیم سلامت در اتخاذ تصمیمات صحیح، انجام فعالیت های مناسب و تغییر محیط خود و رفتارهای مرتبط به
سلامت همکاری میکنند.این مطالعه با هدف ارزیابی کیفیت مشتری مراقبتهای ارائه شده به زنان مبتلا به
بیاختیاری ادراری در درمانگاه ها و بیمارستانهای شهر تبریز به انجام رسیده است.
مواد و روش ها: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی می باشد و نمونه مورد بررسی196نفر از زنان مبتلا
به بی اختیاری ادراری می باشند که بصورت در دسترس از میان بیماران دارای پروتده پزشکی انتخاب شده اند.
کیفیت مشتری بر اساس پرسشنامه CQMH_CQ اندازه گیری شد. روایی پرسشنامه در قالب روایی محتوایی
بررسی و تایید گردید. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده ازهمسانی درونی بررسی و تایید گردید(α=0 ,914)
برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS-19 استفاده گردید
یافته ها: بر اساس یافته های مطالعه میانگین کیفیت مشتری در بین زنان مبتلا به بی اختیاری ادراری 6/46 بود.
اکثر بیماران شرکت کننده در این پژوهش در سنین بین90-40 سال (7/34%) قرار داشتند . طبق نتایج
مطالعه تقریبا تمام افراد شرکت کننده در مطالعه(5, 99%) این اعتقاد و باور را داشته اند که مسئول حفظ و
ارتقای سلامتی خودشان هستند و فقط0 ,5 درصد از کلیه افراد شرکت کننده در مطالعه قادر بودند حتی در
شرایط سخت و تحت فشار های روحی و جسمی تغییراتی را که در زندگی خود اعمال کرده اند را حفظ کنند و
همچنان مشارکت فعالی در فرایند های خدمت داشته باشند.
نتیجه گیری: نمره پایین کیفیت مشتری در مطالعه حاضر نشانگر عدم توانمندی بیماران برای خودمراقبتی است.
مشارکت گیرنده خدمات در فرآیند مراقبت و همچنین آموزش ارائه دهندگان خدمات برای توانمند سازی
بیماران و استفاده از توانمندی های آنها در ارتقای کیفیت خدمات و توجه به مراقبت های بیمار محور در این
زمینه میتواند راهگشا باشد.