نقش آموزش کارگاهی درکیفیت انتخاب رنگ دندان توسط دانشجویان سال آخر دانشکده ی دندان پزشکی تبریز در سال تحصیلی 98-1397
Abstract
زمینه و هدف : یکی از عوامل مهم و پیچیده در دندان پزشکی زیبایی انتخاب رنگ می باشد. شناخت رنگ علاوه بر تجربه نیازمند علم و آگاهی است. با توجه به اینکه یکی از مهم ترین مراحل در دندان پزشکی انتخاب رنگ و تطابق رنگ دندان با ترمیم می باشد ، نیاز به آموزش دانشجویان دندان پزشکی در زمینه ی انتخاب رنگ احساس میشود. بنابراین هدف از مطالعه ی حاضر بررسی نقش آموزش کارگاهی در کیفیت انتخاب رنگ دندان توسط دانشجویان سال آخر دانشکده ی دندان پزشکی تبریزدر سال تحصیلی 98 -1397 می باشد.
مواد و روش کار : در این طرح دانشجویان سال آخر دانشکده ی دندان پزشکی تبریز در سال تحصیلی 98-1397 که شامل معیار های ورود بودند وارد مطالعه شدند و سپس انتخاب رنگ توسط نمونه ی رنگ vitapan classical shade guideدر دندان سانترال راست ماگزیلا در 3 بیمارانجام شد. بیمار اول (A) به عنوان یک کیس ساده ، بیمار دوم (B) به عنوان یک کیس متوسط و بیمار سوم (C) به عنوان یک کیس پیچیده انتخاب شدند. برای عدم اشتباه دانشجویان ، محل دقیق انتخاب رنگ روی دندان مورد نظر بر روی یک دیاگرام از همان دندان نشان داده شد. انتخاب رنگ در یک اتاق 4×3 و در شرایط نوری یکسان در ساعت 13-11 انجام شد. در ابتدا دانشجویان به دو گروه مورد و کنترل به صورت تصادفی توسط random problem list تقسیم شدند. در گروه مورد، پس از انتخاب رنگ اولیه آموزش کارگاهی دانشجویان در مورد نحوه انتخاب رنگ با vitapan classical shade guide انجام و یک هفته پس از آموزش کارگاهی انتخاب رنگ توسط این دانشجویان انجام گرفت. در گروه کنترل نیز انتخاب رنگ توسط دانشجویان دقیقا در شرایط مشابه گروه مورد بدون آموزش کارگاهی بین دو بار انتخاب رنگ انجام شد. داده های به دست آمده از مطالعه با استفاده از روش های آماری توصیفی (میانگین ، انحراف معیار و فراوانی-درصد) و آزمون آماری مک نمار یا آزمون ویلکاکسون و ANCOVA با استفاده از نرم افزار آماری SPSS.16 مورد بررسی و تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. در این مطالعه مقدار P کمتر از 0.05 از لحاظ آماری معنی دار تلقی شد.
یافته ها: درانتخاب رنگ ساده گروه مداخله نسبت به گروه کنترل برتری داشت ولی این تفاوت از لحاظ آماری معنی دار نبود(p=0.18). در انتخاب رنگ متوسط تفاوت دو گروه مداخله و کنترل از لحاظ آماری معنی دار نبود(p=0.72). در انتخاب رنگ پیچیده گروه مداخله نسبت به گروه کنترل برتری داشت ولی این تفاوت نیز از لحاظ آماری معنی دار نبود (.(p=0.34
نتیجه گیری: نتایج مطالعه ی ما نشان داد که آموزش تاثیر مثبتی بر روی کیفیت انتخاب رنگ دانشجویان داشته ، هرچند اختلاف از لحاظ آماری معنی دار نبود. هم چنین تاثیر آموزش در انتخاب رنگ پیچیده چشمگیرتر بود.