• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Management and Medical Informatics
  • theses
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Management and Medical Informatics
  • theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

تعیین میزان آشنایی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با شیوه های مطالعه دانشگاه در سال 1393

Thumbnail
View/Open
میترا رضایی.pdf (1.127Mb)
Date
1393
Author
رضایی, میترا
Metadata
Show full item record
Abstract
چکیده: هدف: مطالعه مؤثر يكي از عوامل و ابزارهاي توسعه علمي كشور می باشد که در اين بين ، نقش دانشجويان در پيشرفت و توسعه كشور بسیار چشمگیر می باشد.در این راستا دانشجویان باید با انواع سبکهای یادگیری و کاربردهای مختلفآن آشنا باشند. هدف از پژوهش حاضر تعیین ميزان آگاهی دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی تبریز از شيوه هاي گوناگون مطالعه در سال1393 می باشد. روش پژوهش :این پژوهش از نوع توصيفي تحلیلی، و جامعه آماري آن شامل دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی تبریز می باشند. در مجموع 288 نفر از دانشجويان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترای حرفه ای به روش نمونه گیری طبقه ای در دسترس انتخاب شدند. بمنظور تعیین میزان آشنایی دانشجویان با شيوه هاي گوناگون مطالعه(شامل خواندن اجمالي،تندخواني، عبارت خواني، دقيق خواندن، خواندن تجسسي، تجسمی و خواندن انتقادي) از پرسشنامه استاندارد استفاده شد که روایی آن قبلاً تایید شده است. جهت تجزيه و تحليل يافته ها از آمار توصيفی (ميانگين و انحراف معیار ) و نرم افزار مورد استفاده Spss21 می باشد. یافته ها: طبق نتایج بیشترین میزان آشنایی دانشجویان با شیوه مطالعه تجسمی (15/69 %) و کمترین میزان آشنایی دانشجویان مربوط به شیوه مطالعه انتقادی (85/55 %) می باشد. میزان آشنایی دانشجویان با شیوه های مطالعه تجسسی، عبارت خوانی، اجمالی، دقیق خوانی و تندخوانی به ترتیب در بازه بین بیشتر تا کمتر را به خود اختصاص داده اند. نتیجه گیری: طبق نتایج، ميزان آشنايي دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي تبریز با شيوه هاي مطالعه (مطالعه اجمالي، مطالعه تندخواني، مطالعه عبارت خواني، مطالعه دقيق خواني، خواندن تجسسي، خواندن انتقادي، خواندن براي درك زيبايي وجنبه هاي هنري) بالاتر از حد متوسط است. همچنين دانشجويان باشيوه مطالعه براي درك زيبايي بيشتر از شيوه هاي ديگر آشنا بوده و با شيوه مطالعه انتقادی كمتر آشنا هستند. در مجموع لازم است هم دانشجويان و هم دست اندركاران امرآموزش به انواع شيوه هاي مطالعه به دليل كاربردهاي متفاوت آنها توجه خاص نمايند و آموزش های لازم را در زمینه آشنایی با آنها و نحوه صحبیح کاربرد آن دریافت نمایند.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/62772
Collections
  • theses

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV