• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Medicine
  • Theses(M)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Medicine
  • Theses(M)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

بررسی شاخص‌های شیوه زندگی سالم در دانشجویان و ارتباط آن با سبک‌های یادگیری آن‌ها در دانشگاه علوم پزشکی تبریز

Thumbnail
View/Open
aslani3.pdf (4.603Mb)
Date
1399
Author
اصلانی، الهام
Metadata
Show full item record
Abstract
شیوه زندگی، فعالیت عادي و معمول روزانه است که افراد آن‌ها را در زندگی خود به‌طور قابل‌قبول پذیرفته‌اند. از طرفی ازجمله عوامل مؤثر در حصول یادگیری، سبک‌های یادگیری است. با توجه به این‌که درک بهتر سبک یادگیری بر اساس شیوه زندگی دانشجویان می‌تواند نتایج آموزشی بهتر و مؤثرتری به بار آورد بنابراین در این مطالعه به بررسی ارتباط بین سبک یادگیری و شیوه زندگی دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی تبریز پرداختیم. روش‌ها و مواد: مطالعه حاضر بخشی از یک مطالعه هم گروهی می‌باشد. در این مطالعه از پرسشنامه شیوه زندگی سالم دانشجویان که در کوهورت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعتبارسنجی شده است استفاده شد. برای تعیین سبک‌های یادگیری در دانشجویان از پرسشنامه سبک‌های یادگیری کلب (LSI) استفاده شد.رابطه بین شاخص های شیوه زندگی سالم با سبک های مختلف یادگیری دانشجویان بررسی گردید . پس از جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از آنالیز توصیفی و تحلیلی ،داده‌های به‌دست‌آمده تحت تجزیه‌وتحلیل آماری با استفاده از نرم‌افزار SPSS ورژن 20 قرار گرفت. یافته‌ها: تعداد 392 دانشجو تحت بررسی قرار گرفتند. تعداد (5/38 %) 151 دانشجو جنسیت مذکر و تعداد (5/61 %) 241 جنسیت مؤنث داشتند. مجموع نمرات کسب ‌شده در پرسشنامه شیوه زندگی در کل دانشجویان به‌طور میانگین13/14± 32/139 بود. بیشترین نمره کل شیوه زندگی در دانشجویان با سبک جاذب دیده شد. (میانگین ۱۳٫۶ ± ۱۴۲٫۵۹). بیشترین نوع سبک یادگیری در بین دانشجویان نوع همگرا بود (9/43% ). سبک یادگیری جذب کننده (5/35%)واگرا (2/8 %) و انطباق یابنده (7/7 %) در رتبه‌های بعدی قرار داشتند. انالیز داده ها، نشان داد که بین سبک‌های یادگیری دانشجویان با سن ، جنس، رشته تحصیلی ،محل سکونت و مصرف دخانیات رابطه معناداری وجود ندارد .(05/0 <P ) لیکن بین سبک های یادگیری دانشجویان با وضعیت تأهل رابطه معنی داری وجود داشت. (05/0 >P). مطالعه حاضر در بررسی حیطه‌های مختلف شیوه زندگی سالم و ارتباط آن با سبک یادگیری دانشجویان نشان داد رابطه معنی داری بین سبک‌های یادگیری دانشجویان با رفتار ورزش کردن، اتخاذ رفتارهای منظم ،رعایت رفتارهای تغذیه ای سالم و اجتناب از رفتارهای مخاطره‌آمیز سلامتی وجود نداشت (05/0 <P). لیکن ارتباط بین سبک های یادگیری با رفتار مسئولیت‌پذیری سلامتی ،برخورداری از حمایت اجتماعی، ارزش قائل شدن برای زندگی و مدیریت استرس معنادار گزارش شد. . (05/0 >P تمامی موارد).
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/62734
Collections
  • Theses(M)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV